HyPer i Egypt

Vigmostad Bjørke 2008 Innbundet

Ti år gamle Per Viggo, også kalt HyPer, har en problematisk hverdag som hyperaktiv. Her får vi høre om vennskapet med den aldrende Rektor Grå, som i likhet med Per Viggo er lidenskapelig interessert i Egypt. Da sjansen plutselig byr seg, bestemmer de seg for å dra på en reise til Egypt. Vi får høre om alt de to kameratene opplever på turen. Teksten har form som et prosadikt. Boka er en frittstående fortsettelse av Tretti linjer hver dag : HyPers bok (2000).

Ti år gamle Per Viggo, også kalt HyPer, har en problematisk hverdag som hyperaktiv. Skoledagene ender ofte på rektors kontor, men den aldrende Rektor Grå verken kjefter eller straffer Per Viggo. Det utvikler seg et varmt vennskap mellom de to da de oppdager at de begge er lidenskapelig interessert i Egypt og landets historie. Da sjansen plutselig byr seg, reiser de sammen til Egypt for å se pyramidene. Men turen blir mer enn spennende da rektor Grå underveis blir alvorlig syk. HyPer i Egypt passer for foreldre, lærere, spesialpedagoger og alle andre som vil forstå litt mer av hvordan det er å være nesten ti år og hyperaktiv. Boken kan også passe for elever i ungdomsskolen. I boken Tretti linjer hver dag: HyPers bok får du starten på det hele, og boken HyPer i gravkammeret fortsetter der denne boken slutter.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788241905162

EAN 9788241905162

Omtalt sted Egypt

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

• "Tretti linjer hver dag - HyPers bok" av Thor Soltvedt