Hyllest til den modne kvinnen

András Vjdas amorøse erindringer

av (forfatter) og Aleksander Melli (oversetter).

Aschehoug 2012 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

András vokser opp omringet av moren, tanter og munker i hjembyen i Ungarn. Når han er 11 bryter krigen løs, og han blir alene. Amerikanske soldater tar han med seg til leiren, og snart tjener han penger som tolk og formidler mellom soldatene og de ungarske kvinnene som selger kroppene sine for å overleve.

ISBN13 9788203217302

EAN 9788203217302

Serie Aschehoug pocket

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Ungarn

Jag kan gott hålla med om hans inställning till att unga män behöver mogna kvinnor och unga kvinnor behöver mogna män i början av sin sexuella upptäcksfärd då ungdomar sinsemellan knappast kan ge varandra det som ovannämnda konstellation gör ifråga om sensuella njutningar, säkerhet och erfarenheter men jag måste säga att de mogna kvinnor som han umgås med för det mesta är synnerligen omogna. Eller är det så det ser ut kanske?
Ser emellertid fram emot hans nästa berättelse som han flaggade lite för i slutet av boken. Vad det skulle handla om? Tja det får du läsa boken för att få reda på!
I det stora hela är det en bok som skrivits med ett leende på läpparna krig och barnarbete bland soldater och prostituerade till trots, och jag kanske var lite sträng när jag gav boken en fyra.

Jeg lovet meg selv at jeg ville kaste meg i Donau hvis jeg ikke spurte deg om å elske med meg i dag

Dette er første gangen jeg loggfører antallet bøker som jeg vil lese i løpet av et år. Jeg er spent på hvor mange det blir og hvilke forfattere jeg kommer til å lese.

• "Forandringer - en kjærlighetshistorie" av Ama Ata Aidoo
  • "Den svarte løperen" av Kristina Appelqvist
  • "Jeg vil ikke dø alene" av Gil Courtemanche
  • "De elskende" av Vendela Vida
  • "Hvor er alle jentene nå?" av Leena Lehtolainen
  • "Se på meg" av Logan Belle
  • "Kjærlighetskoden - om å ta vare på det parforholdet du har" av Lena Kristin Hole
  • "Historien om Desperaux - er historien om en mus, en prinsesse, litt suppe og en trådsnelle" av Kate DiCamillo
  • "Den dødes hevn" av Brian Freeman
  • "Alt hva hjertet begjærer - roman" av Knut Faldbakken