Hvorfor vi elsker kvinnene

av (forfatter) og Steinar Lone (oversetter).

Bokvennen 2011 Innbundet

Boken inneholder 21 fortellinger som kretser om spørsmål knyttet til kjærlighet, erotikk, begjær og seksualitet. Fortellingene er variasjoner av hvordan menn beskriver Kvinnen med stor K.

"Kroppen min er dypt knyttet til min kvinnes kropp. I virkeligheten har jeg to kropper, og i virkeligheten er livet mitt dobbelt. Selv om jeg, som et forsøksdyr, fikk fjernet hjernen, ville kroppen min fortsatt være forelsket i kvinnens kropp." Slik tittelen mer enn antyder, er dette en bok som kretser omkring spørsmål knyttet til kjærlighet, erotikk, begjær og seksualitet. Hvorfor vi elsker kvinnene består av 21 fortellinger - og hver fortelling er en varm og humoristisk variasjon over et klassisk litterært emne: Mannens språklige og poetiske fremstilling av Kvinnen med stor K. Hvorfor vi elsker kvinnene er en bok som vil glede - og kanskje provosere ...

Forlag Bokvennen

Boken er godt skrevet og svært morsom. Jeg kjenner meg igjen i mange av forfatterens beskrivelser og regner med at mange andre menn vil gjøre det samme.

På en måte har livet ditt hatt mening dersom lykkens skjelvende gnist, i den uendelige rekka av banale, grå, triste, flaue, ekle, elendige, kjedelige øyeblikk som ethvert liv består av, likevel noen ganger eller bare en eneste gang, er blitt tent.

Men livet er litte granne mer innviklet enn våre fluehjerner forestiller seg.

• "Orbitor - høyre vinge" av Mircea Cărtărescu
  • "Europa er formet som hjernen min" av Mircea Cărtărescu