Hvite trøfler om vinteren

av (forfatter) og Ellen Christensen (oversetter).

Juritzen forlag 2013 E-bok

Auguste Escoffier var kongen blant kokker og kongenes kokk, en av historiens mest kjente gastronomer. Hele hans liv var han omgitt av monarker og omsvermet av celebriteter. Han revolusjonerte det klassiske franske kjøkken, og står bak retter som den legendariske kaken Sarah Bernhardt. Romanen starter med at Escoffier sitter i sitt hjem i Monte Carlo som gammel mann og skriver på sine memoarer. Vi blir tatt med på en fantastisk reise til Europa rundt forrige århundreskifte; til glamorøse salonger, hvitdukede bord på Hotel Ritz og dampende parisiske kjøkken. Escoffier forteller om sin mat og menneskene han lagde den til, og vi får ta del i hans stormende kjærlighetsforhold til skuespilleren Sarah Bernhardt, og hans distanserte ekteskap til dikteren DelphineDaffis. En dag konfronteres han av sin dødssyke kone: alle disse rettene oppkalt etter andre, men ingen etter henne - Delphine ønsker seg sin egen rett. Vil Escoffier kunne klare å uttrykke sin kompliserte kjærlighet til Delphine i en oppskrift før hun dør? En vakker og rørende roman basert på Escoffiers memoarer, ispedd historier om og oppskrifter på mat - en inspirerende kulinarisk reise tilbake til et turbulent og dekadent Europa.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282054188

EAN 9788282054188

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Auguste Escoffier

Bøker med en god historie og i tillegg handler om mat, er som oftest hyggelig lesning. Denne og, sjøl om biografier ikke står i høysetet. Mat er viktig! Matkunst viktig? Ikke helt sikker.

"spiselige" titler.

• "Lange skygger" av Elia Barceló