Hvit

av (forfatter) og Jannicke Hansen (illustratør).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Hvit, er en nydelig illustrert bildebok om hvilke fantastiske ting vi kan komme til å oppleve om vi bare tør å møte det som er annerledes. Den passer for barn fra 3-6 år. Sky og Skare er sorteringseksperter! De sorterer dingser: hvite sirkler, hvite trekanter og hvite firkanter i alle varianter. De er nøye og alle dingsene som ikke passer inn i deres hvite snødekkede verden plasseres rett i ubrukelig-boksen. Men hva skjer når det plutselig dukker opp en mistenkelig, uformelig og merkelig dings full av farge?

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202645465

EAN 9788202645465

Barneboken Hvit er skrevet og illustrert av søstrene Silje Hansen Flemmen og Jannicke Hansen. Jannicke Hansen har illustret boka, og sammen har de skapt en fargerik og tankevekkende bok, for å lære oss hvor viktig farger er, og at man ikke trenger å være redd for noe som er utenom det vanlige.

Bare tenk hvor kjedelig hvis alt rundt oss hadde vært nyanser av hvit. Det ville ha vært kaldt og temmelig kjedelig. Og er det mulig å være like redd for farger som Sky og Skare er?

Trist og fargeløs hverdag
Sky og Skare gjør omtrent det samme hver dag. De våkner opp tidlig, spiser måltidene de skal ha, og hver dag gjør de den samme jobben. Ut av en maskin kommer det forskjellige ting som består av forskjellige former. De skal inn i en boks, og passe inn i samme form som tingene består av som; sirkler, firkanter, trekanter osv ... Hvis de ikke gjør det, havner de i en annen boks, hvor ting som ikke kommer til nytte havner i. Ikke den enkleste barneboka å forklare ...

En dag blir de redde da noe ukjent kommer ut av maskinen de får som de skal sortere ting av. En svær fargemasse kommer ut, og beveger seg overalt. De vet ikke hva farger er, eller hva denne massen er. De vet ikke hva de skal gjøre for å bli kvitt den. Er det egentlig noe å være redd for?

Morsom bok å bla i
Boka er av stor format og behagelig å bla i, og liker kontrasten mellom det gråhvite og fargene som plutselig kommer. Det skrives om en trist tilværelse, som blir til noe redselsfullt, på en noe komisk måte. For oss som er vant til farger fra før, synes nok det er litt vanskelig å sette oss inn i deres sko. Noe som er morsomt med denne boka.

Et artig konsept for store og små.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Frinken Fopp" av Knut Nærum
  • "Den magiske pappesken" av Kristin Bortolotti
  • "Greta og kjempene - inspirert av Greta Thunbergs kamp for å redde jorda vår" av Zoë Tucker
  • "Lillebror er ny som månen" av Åse Ombustvedt
  • "En flue fløy" av Sondre Lerche