Omtale fra forlaget
Det var en gang en jente som hadde en hemmelighet ...
Andre del i den finske thriller-trilogien som tar verden med storm! Rettigheter solgt til 47 land på rekordtid.
17 år gamle Lumikki trenger litt tid for seg selv. Hun planlegger derfor å tilbringe sommeren i Praha. Et stekende hett Praha, viser det seg. Og den etterlengtede alenetilværelsen blir det brått en slutt på da hun blir oppsøkt av en kvinne som påstår at hun er søsteren hennes. Kvinnen heter Zelenka, og er både oppriktig og hemmelighetsfull på samme tid.
.Mens Lumikki prøver å nøste opp i hemmeligheter i sin egen familie, kommer hun i kontakt med en underlig religiøs sekt -- en sekt som hun snart skjønner er farligere enn hun hadde kunnet forestille seg. Denne sekten trues av en stor tragedie, og noen der ute har til hensikt å tjene store penger.
Zelenka er i livsfare, men det er Lumikki også. Den nådeløse heten holder byen i sitt klamme grep, og Lumikki må hele tiden være på vakt. Det er ikke lett å vite hvem hun kan stole på når de færreste ser ut til å ha hensikter som er rene og hvite som snø ...
Sagt om Rød som blod, første bok i trilogien:
Sterk ungdomsthriller fra finsk stjerne. (VG)
Fans of Nesbø and Larsson won?t be disappointed. (Publisher's Weekly
starred review)
.
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2014
Format Innbundet
ISBN13 9788205458635
EAN 9788205458635
Serie Snøhvit-trilogien (2)
Språk Norsk bokmål
Sider 203
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Hovedpersonen er som Mikke Mus, som ufrivillig havner i det ene mysteriet etter det andre, og hun klarer ikke å ligge unna ...
Etter en hektisk periode med litt vel mye spenning, drar tenåringsjenta Lumikki Andersson til Praha alene for å komme seg unna lengsel, stressende dager og bare få litt tid for seg selv. Hun vil dra til et sted hvor hun ikke er kjent og klare seg alene. Føle seg selvstendig og bare være. Få en ferie fra andre og få litt tid for seg selv. Og Praha er ikke det verste stedet å dra til. Men ferien hennes blir alt annet enn avslappende. Når en jente går bort til henne og påstår at hun er hennes søster, blir Lumikkis rolige tilværelse snudd på hodet, og hun blir dratt inn i noe hun ikke kan ta avstand fra, for som vanlig er nysgjerrigheten hennes for stor. Og hun blir før hun vet ordet av det dratt inn i det ene og det andre, og nok et mysterie må oppklares. Samtidig må hun passe seg for en leiemorder som er ute etter å ta livet hennes til enhver pris uten at hun aner hvorfor ...
Hvit som snø er oppfølgeren av Rød som blod som jeg leste i fjor og Hvit som snø er bok to i Snøhvit - trilogien. Jeg likte forgjengeren Rød som blod godt for der var det mye som skjedde, det var intensitet og det var ikke vanskelig å ikke like karakterene og jeg håpet at Hvit som snø ville havne på samme nivå. På en måte gjorde den det, men samtidig ikke. Dessverre var ikke konseptet like intenst og interessant som den forrige boka i trilogien, og for det andre blir ting litt vel søkt og tilfeldig til at det blir "troverdig". Ting skjer litt for lett enkelte ganger.
Jeg likte godt at settingen var satt i Praha (har selv vært der to ganger) så det var ikke vanskelig å forestille seg byen mens jeg leste og det er en by med mye atmosfære i. Byen er både mystisk og vakker. Et ypperlig sted for en thriller. Og det er bare helt utrolig hvordan Lumikki klarer å havne opp i det ene problemet etter det andre uten å anstrenge seg. Hun har en evne til å blande seg opp i alt mulig uten at det er meningen ...
Dette blir en kort anmeldelse fra min side. Jeg vil gjerne være kortfattet når det gjelder oppfølgere i redsel for å røpe for mye eller noe som helst. Det er lettere å skrive lengre når det er førstebok eller enkeltstående bok det er snakk om. Så dette blir en kort anmeldelse av hensyn til de som vil lese trilogien, men som ikke har begynt ennå. Vil jo ikke si for mye. Men vil med dette si at Hvit som snø er en verdig oppfølger og jeg liker at Lumikki ikke har forandret seg. At hun er den hun er. Oppfølgeren hadde ikke samme intensitet som den forrige, men det er et fint mellomledd til neste bok. Håper jeg får sjansen til å lese tredje og siste bok også.
Hvit som snø er andre bok i triologien om Lumikki.
Den handler om at Lumikki drar til Praha for å ta seg litt fri, men ikke alt går som hun hadde planlagt. Alt var perfekt inntil hun møtte en som utga seg for å være søsteren hennes. Lumikki begynner å tro på at Zelenka faktisk er halvsøsteren hennes, og etterhvert begynner det som skulle være ferie, til å bli et mareritt der de begge må rømme for livet.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHun ville ikke lengte, men lengtet likevel. Hun ville ikke minnes, men drømmene og kroppen gjorde det likevel, påminnet henne stadig.
I hennes familie sa de ikke rett ut hva de tenkte, men det de antok var passende replikker for rollene deres.
Det var kommet en avstand mellom dem som var kaldere enn berget de stod på og bredere enn innsjøen foran dem.
Løp aldri etter noen. Be aldri om kjærlighet, vennskap eller tillit.
Iblant føltes det som om hun hadde bodd med vilt fremmede de først seksten årene av livet, eller med folk hun bare var på hils med.
Dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har fugl eller fjær i tittelen. Eller på coveret.