Hvit som snø

Gyldendal 1983 Heftet

Vilhelm Thygesen er alene, i bakrus, og har vanskelig for å huske hva som hendte dagen før. I senga er det flekker av blod. På gangen finner han en frakk og et par støvletter som han ikke drar kjensel på, og på badet ligger liket av en mann. Nå gjelder det for Thygesen å gå klar av mordmistanke, og det kan bare gjøres ved å finne den riktige mannen bak handlingen. Dette er den fjerde boka om Vilhelm Thygesen.

Utgivelsesår 1983

ISBN13 9788205142466

EAN 9788205142466

Serie Den svarte serie

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 1981

Lydbok. Håvard Bakke leser friskt og variert. Jeg liker språket, Michelet har mye energi. Flere spark til de med makt. Ikke det beste plottet, men gode skildringer. Godt tidsbilde av Norge anno 1980.

Hjernen hans hadde mistet enda noen titusener levende celler siste tretti døgn, den ga ikke noe svar. Spritens massemord i øverste etasje hadde ført til at det var en del tomme rom der.

God tur! Grav Dem ned i tide. Meld fra når De dør og hvor De har tenkt å dø, så sparer De folkene fra begravelsesbyrået for plunderet med å håndtere den merkverdige geléklumpen De blir seende ut som dersom De ligger for lenge på loftet i en rivningsgård.

Alt er så rafft i Bærum, og døden skal også gjøres litt fiksere for bæringene enn for folk flest.

Fiffen som bodde her finansierte ikke mafiaen og nynazistene. Direkte engasjement i underverdenen og den politiske hyene-gården hørte til unntakene. Regelen var at herfra ble det foretatt renslige investeringer i superskip som eksploderte, plattformer som kantret, fabrikker som forgiftet Skien, grønnsakfarmer som utplyndret Senegal. Her hadde man rene negler. Thygesen trodde ikke lenger på Komplottet og Kretsen. Han hadde lært at å lage seg skurkemodeller etter utenlandsk mønster kunne føre til hjemlig blindhet. Du så ikke Det Norske Systemet i all sin prakt og galskap.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

• "Den drukner ei som henges skal ; Mellom barken og veden" av Jon Michelet
  • "Panamaskipet" av Jon Michelet
  • "Thygesens terrorist - roman fra indre Oslofjord" av Jon Michelet
  • "Mannen på motorsykkelen" av Jon Michelet
  • "Den drukner ei som henges skal" av Jon Michelet
  • "Jernkorset - en roman mot nazisme og nynazisme" av Jon Michelet
  • "Den gule djevelens by - kriminalroman om et øksemord i Brooklyn, roman fra kapitalismens høyborg" av Jon Michelet
  • "Terra roxa" av Jon Michelet
  • "Mordet på Woldnes - en kriminalroman med Vilhelm Thygesen" av Jon Michelet