Hvit front

en pasientskadehistorie

Emilia 2005 Heftet

Forfatteren fikk en forsinket kreftdiagnose, og forteller her om sitt møte med Radiumhospitalet, Norsk pasientskadeerstatning og rettsvesenet.

HVIT FRONT er tittelen på en pasientskadehistorie som belyser graverende forhold i norsk helsevesen. Den tar utgangspunkt i en elementær feil som ble til ubotelig skade for pasienten, men det er legenes . og Norsk Pasientskadeerstatnings . reaksjon på hennes klage som er tema for denne boken. Eva Stabursvik er ikke alene om sin opplevelse av å møte veggen . men hennes grundige dokumentasjon av motstanden hun møtte, er ganske enestående. Den viser, hinsides tvil, blant annet at norske leger beskytter hverandre mot berettigede pasientklager at Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) i kritiske tilfeller er mer opptatt av å beskytte legestanden enn av å hjelpe feilbehandlede pasienter til å få erstatning. Vel så viktig i forfatterens øyne er at det faktum at det er så vanskelig få en innrømmelse av at det faktisk er begått feil, selv om den er alvorlig. Ja, kanskje især i alvorlige tilfeller? at NPE tilsynelatende er mer opptatt av å beskytte seg selv enn av en rettferdig og uhildet behandling av en klagesak. Kfr. deres protest mot den svenske sakkyndig-uttalelsen som entydig ga forfatteren medhold i hennes klage, og som NPE sørget for å skyve ut av saken. Det er for øvrig verd å merke seg at NPE fast benytter et advokatfirma som er eksperter på forsikringssaker, som sine forsvarere i klagesaker. * at pasientens advokat, engasjert for å bistå henne med en ankesak og i siste instans en rettssak mot NPE, i stedet fremtvinger et forlik med NPE på høyst ureglementert vis. Det er også et poeng at advokaten .snur. i sin vurdering av saken etter å ha tatt ut det maksimale beløp fra pasientens forsikring i salær. Eva Stabursvik har brukt flere år på å skrive ned sin avslørende historie, i håp om at hun med dette kan få satt legenes holdning på dagsorden og bidra til reelle endringer i deres praksis.

Forlag Emilia

Utgivelsesår 2005