Hvit død

Russlands krig mot Finland 1939-40

av (forfatter), Roger Ødegaard (oversetter) og Morten Sand Andersen (oversetter).

Vega forlag 2008 Heftet

Boka handler om Vinterkrigen mellom Sovjetunionen og Finland fra 30.11.1939 til 12.3.1940. Den viser hvordan Finland tappert kjempet mot den sovjetiske hæren, og hvilken effekt denne konflikten hadde på resten av verden. Har bibliografi.

Den sovjetiske invasjonen av Finland i november 1939 er blitt stående som en skamplett i verdenshistorien. Robert Edwards beskriver i denne fengslende og omfattende boken en til nå lite omtalt krig, en heroisk finsk motstand og Vinterkrigens effekt på utviklingen av 2. verdenskrig. "Detaljert og innsiktsfullt om "glemt" krig" -Bergens Tidende "[Edwards] fanger essensen av den unge finske nasjonens kamp for å overleve med en beundringsverdig klarhet og empati... Denne boken anbefales på det varmeste." -Rusi Journal

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Finland Sovjetunionen

I krig er det generelt den beste tilnærmingen å ta en stat intakt .
Å ødelegge den er en dårlig løsning .

Republikken Finland samtykker i å leie ut til Sovjetunionen for 30 år , med en årlig leie på 8 millioner finske mark.

Sverige burde være en fornuftig nabo.

• "Operasjon Valkyrie - historien om attentatet mot Hitler" av Ian Kershaw
  • "Tyske kystfort i Norge" av Jan Egil Fj²rtoft
  • "Felttoget - general Otto Ruges erindringer fra kampene april-juni 1940" av Otto Ruge
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Hitlers krigere - historien om Tysklands militære ledere" av Guido Knopp
  • "Berlin i krig - liv og død i Hitlers hovedstad, 1939-1945" av Roger Moorhouse
  • "Tusen dager - Norge og den spanske borgerkrigen 1936-1939" av Jo Stein Moen
  • "Quisling - en studie i landssvik" av Oddvar Høidal
  • "Våpenbrødre - Stillehavskrigen 1944-45" av Eugene B. Sledge
  • "Stalins hevn - den røde armé i Tyskland 1944-45" av Niclas Sennerteg
  • "Rød partisan - bak nazistenes linjer" av Nikoláj I. Obrynba
  • "Havets ulver - dramatiske ubåtepisoder fra andre verdenskrig" av Michael Tamelander