Hvis Gud vil

av (forfatter) og Birgit Owe Svihus (oversetter).

Hr. Ferdinand 2007 Innbundet

Cristiano har bodd sammen med sin voldelige og alkoholiserte far siden mora forlot dem. Farens to småkriminelle venner tar Cristiano under sine vinger, og en dag bestemmer de seg for å knuse en pengeautomat for å få midler til et bedre liv. Planen går imidlertid ikke som de har tenkt, og alle møter sin personlige dommedag når en voldsom storm herjer byen.

En humoristisk roman, en spennende roman, en voldsom roman... Rino og Cristiano Zena, far og sønn, lever sammen i en rønne. Cristiano blir oppdratt av en voldelig, arbeidsledig og alkoholisert far. Likevel er det kjærlighet og lojalitet mellom de to, som overlever alle trusler om barnevern og adskillelse. Farens venner er to småskurker, og sammen utgjør de en kameratslig klan som tar gutten under sine vinger. En dag bestemmer de seg for at tiden har kommet til å forandre sine liv til det bedre og løse sine daglige behov. Planen er enkel: å knuse en pengeautomat. Men alle planen går ikke som tenkt når en voldsom storm herjer byen. Et grotesk drap på en tenåringsjente, og flere dramatiske dødsulykker gjør at livet fra og med den natten ikke blir det samme for noen av romanens karakterer. Verken for de på skyggesiden eller på solsiden. Hvis Gud vil holder leserens oppmerksomhet hele veien med høyspent energi. Det moralske drama kombineres med groteske og komiske bilder av dagens samfunn. Her er de lugubre, de tilbakestående, de sleipe og de perfekte menneskene tvinnet sammen i et sjebnefelleskap. Ammaniti tegner et bilde av en by preget av vulgær konsumentkultur og materialisme, men også med glimt av vennskap og kjærlighet. Hvis Gud vil skal filmatiseres av Gabriele Salvatores, som også filmatiserte Ammanitis forrige bok.

Forlag Hr. Ferdinand

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Italia

Jeg er ikke god på å skrive omtaler, men jeg kan bare si at denne boken har blitt en av mine favorittbøker! Utrolig god bok! Ulikt noe annet jeg har lest! Lenge maste en venn om at jeg MÅTTE lese denne... Etter noen år leste jeg den omsider, og nå begriper jeg ikke hva jeg ventet på! Denne boken har merket meg for lang lang tid fremover. Helt fantastisk!

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser

03.10.2020 ble det lånt første bok på bokstav A på biblioteket.
Jeg hopper over bøker jeg har lest før og husmorporno

• "Jeg er ikke redd" av Niccolò Ammaniti
  • "Masurka for to døde" av Camilo José Cela
  • "Trollmannen fra Lublin ; Sjosja ; Fiender - en kjærlighetshistorie" av Isaac Bashevis Singer
  • "Et hus til Mr. Biswas" av V.S. Naipaul
  • "Frukthagen" av Cormac McCarthy