Hverdagslivets aktiviteter i et førlighetsperspektiv

ADL-opplæring av barn, unge og voksne med synshemming

av (forfatter), Bengt Elmerskog (forfatter), Harald Martinsen (forfatter), Jan Magne Tellevik (forfatter), Anne L. Engh (illustratør), Ada Blomsø (illustratør), Bertil Sletta (illustratør) og Tambertun kompetansesenter (utgiver).

Tapir akademisk forlag 2010 Heftet

Målsettingen med denne boken er å sette søkelyset på hverdagslivets utfordringer og ADL - opplæring for barn, ungdommer og voksne som er synshemmet. Å kunne ta vare på seg selv er en forutsetning for et rikt og selvstendig liv. Aktiviteter og ADL-ferdigheter er viktige verktøy for å nå dette målet.
Boken gir eksempler på ulike tiltak og tjenester, og hvordan de best kan samordnes når opplæringen skal tilrettelegges individuelt. Forfatterne beskriver hvordan man kan kvalitetssikre opplæringsmål og tiltak, slik at de oppleves som funksjonelle og nyttige for den som skal lære ulike ADL-ferdigheter.
Boken henvender seg til foreldre/foresatte, ungdommer og voksne som selv er synshemmet, ansatte i boliger tilrettelagt for mennesker med funksjonshemning, assistenter og lærere i barnehage og skole, og studenter som tar studier innen pedagogikk, helsefag og sosialt arbeid.

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251924962