Hverdagens skjulte ondskap

psykisk vold og mobbing

av (forfatter) og Ane Thurid Brudi (oversetter).

Damm 2002 Innbundet

I denne boka avdekker forfatteren det destruktive og "skjulte" fenomenet psykisk vold. Hun gir eksempler fra hverdagen, i tillegg til historier hentet fra Hitchcock-filmer og verk av Ovid, Kafka og Freud. Hun hevder at selv om psykisk vold ikke er så synlig som fysisk vold, er den like voldelig og kanskje mer utbredt. Forfatteren gir også råd for hvordan man bør forholde seg hvis man blir utsatt for mobbing eller psykisk vold. Roald Bjørklund har vært fagkonsulent for den norske utgaven. Har litteraturliste.

Mange mennesker utsettes daglig for kritikk, manipulering og bebreidelser - på arbeidsplassen, i familien eller i parforhold. Denne formen for ondskap, både den tilsynelatende uskyldige mobbingen og den grove trakasseringen kan gi alvorlige skader på psykisk helse.

Den franske forfatteren, Marie-France Hirigoyen, analyserer handlingsmønstre som er vanskelig å oppdage, og beskriver "den skjulte ondskapen". Hun gir konkrete råd om hvordan man bør forholde seg mentalt og praktisk hvis man blir utsatt for mobbing eller trakassering.

Forfatteren gir fengslende eksempler fra hverdagen i tillegg til historier hentet fra Hitchcock-filmer, fra Einsteins liv og fra verker av Ovid, Kafka og Freud.

Boken har fått stor oppmerksomhet fordi den tar opp et svært viktig tema som i stor grad er blitt oversett.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

• "Energityver - i familien, i forholdet og på jobben" av Ingalill Roos
  • "Ut av psykopatens grep - hvordan komme fri fra helsefarlige mennesker" av Aud Dalsegg
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Sjarmør og tyrann - et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden" av Alv A. Dahl
  • "Kjærlighetsdikt - dikt. Bilder" av Stein Mehren
  • "Stygg - historien om min barndom" av Constance Briscoe
  • "Alene naken - hvorfor er vi redd for å være oss selv?" av Tormod Huseby
  • "Fordi jeg fortjener det? - en bok om mobbing, håp og ansvar" av Kristin Oudmayer
  • "Uperfekt - våg å vise hvem du er" av Brené Brown
  • "Tiger, tiger" av Margaux Fragoso
  • "Sannheten på bordet - det du ikke får vite om maten din" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama