Hver tiende mann måtte dø

fra konvoifarten under siste verdenskrig

Gyldendal 1982 Innbundet

Den norske handelsflåten spilte en avgjørende rolle under siste verdenskrig. Et møte med menneskene bak.

Utgivelsesår 1982

ISBN13 9788205138551

EAN 9788205138551

Omtalt tid 1939-1945

I april 1942 uttalte Sir Philip Noel Baker : " De norske tankskip er slaget om Atlanterhavet det samme som Spitfire - flyene var det i slaget om Storbritannia......"

I desember 1941 formannen for De forente staters Skipsfartsdirektorat, admiral Emery S. Land, i en tale til norske sjøfolk : " Jeg tror det var en britisk publikasjon som erklærte at den norske handelsflåten var verd like meget for den allierte sak som en million soldater. Vel, jeg ønsker å si at dette ikke er noen overdrivelse. Dere er verd mer enn en million mann !"

I bokyllene mine har eg berre éi boka av Per Hansson, men i unge år lånte eg bøker av han på biblioteket.

Mestselgende litteratur i Norge på 1960-tallet. Alle sjangre.
Listen er løselig sortert etter salgstall (mestselgende først), men er ikke komplett.

• "Tyske kystfort i Norge" av Jan Egil Fj²rtoft
  • "Hitlers hellige krigere - muslimske frivillige i Waffen-SS" av Jonathan Trigg
  • "To levende og to døde - hva skjedde med Brenning?" av Egil Ulateig
  • "Jakten på massemorderne - en dokumentarbok" av Egil Ulateig
  • "Falstad - en konsentrasjonsleir i Norge. Et glimt av helvete" av Egil Ulateig
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig
  • "Oktober 1941" av Per Hansson
  • "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "En krigsseilers dagbok - Knut Nytuns historie 1940-1945" av Jon Michelet
  • "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen
  • "Våren som ikke kom - 9.april-25.september 1940" av Trygve Bratteli
  • "Vi dro mot nord - tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940 (Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal)" av Sven T. Arneberg