Hvem var du Florence Nightingale?

Gyldendal 1986 Heftet

Myten om Florence som "engel" er vel kjent, men hvem var hun egentlig? Historiens første kvinnelige sykepleier ved fronten? Boken gir et levende bilde av et rikt og allsidig menneske, skarp, vittig, attraktiv, glimrende administrator - en kvinne med usedvanlige åndsevner og handlekraft.

Utgivelsesår 1986

ISBN13 9788205169388

EAN 9788205169388

Omtalt person Florence Nightingale

Det finnes enkelte knuter som er gordiske. De må bare hugges over. Nå går jeg min egen vei. Jeg har latt meg behandle som et barn altfor lenge. Det sies at det skal være så mye smålig tyranni i klostrene! Håh! Noe mer knugende, smålig tyranni enn i en pen engelsk familie, det eksisterer ikke!

Hodene deres er så flatklemt av militær disiplin at de fortsetter å være barn hele livet, barn som ikke tør ta ansvar, aldri tør tenke selv...

Ondskap og sladder herjet blant søstrene her også, hvor pene og kristelige de enn var.

Florence Nightingale har ikke "oppfunnet " sykepleien. Men hun er grunnleggeren, skaperen, av den moderne sykepleie. Den som er basert på kunnskap, utdannelse, høy moral - og godhet og respekt for individet.

Dette er en litt sær liste, kanskje mest for meg selv, med litteratur om sykepleieres arbeid og liv. Om sykepleiens historie. Ikke direkte fagbøker.
Er det flere der ute som er interessert i samme tema, og som har forslag til titler, så er jeg glad for det! Skråstilt tekst

• "Poplene på St. Hanshaugen" av Bjørg Vik
  • "Dager i stillhetens historie" av Merethe Lindstrøm