Hvem skal eie Norge?

av (forfatter), Askild M. Aasarød (forfatter) og Jo M. Bredeveien (forfatter).

Manifest 2015 Innbundet

Hvem skal eie fjellet, skogen, vannet og fisken?

I Norge har det vært bred enighet om at naturressursene tilhører det norske folk og fellesskapet. Nå er det sterke politiske krefter som ønsker å selge ut naturen vår til private, gjerne utenlandske, aktører.

Hva mister vi, hvis vi legger naturen vår ut for salg?

Gjennom fire enkelthistorier tar boka for seg hver av de store naturressursene og viser hva vi har å tape.

På veien møter vi arbeidsfolk som ikke aner hvem de jobber for, vi møter en ung fisker og russere som lukter på norske mineraler. Vi er innom et skatteparadis i Stillehavet, en rettssal i Sverige og hører rykter om Kinas tidligere propagandaminister, nå millardær og poet, som har utviklet en påfallende interesse for nordområdene.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788283420036

EAN 9788283420036

Europa forbruker 20 prosent av verdens mineraler, men produserer godt under fem prosent av dem selv. Dette anser EU, og dermed også Norge, som et problem. Av de mest kritiske stoffene - typisk sjeldne jordarter som dem du finner i smarttelefonen din og datamaskinen og bilbatteriet og vindmølla og solcellen og egentlig alt det du har vent deg til at du trenger i hverdagen, i tillegg til det som skal redde verden etter den grønne vendingen - produseres mesteparten i Kina, Russland, Kongo og Brasil. Mer enn 90 prosent av verdens produksjon av sjeldne jordarter skjer i Kina.

Hvis det er sant at vi står overfor et grønt skifte, hvorfor skal staten kvitte seg med det grønne?

• "Arbeidsnever - noveller" av Jan Kristoffer Dale
  • "Olavs draumar - forteljing" av Jon Fosse