Hvem fulgte Doruntine hjem?

av (forfatter) og Christine Amadou (oversetter).

Cappelen 2006 Heftet

Bygger på en albansk middelalderberetning. En ung pike giftes bort til et fjernt og fremmed land. Dersom hun skulle synes at hjemlengselen blir uutholdelig, har broren avlagt et hellig løfte om å hente henne tilbake. Så en natt står hun utenfor døra hjemme. Hun kan fortelle at broren har hentet henne og brakt henne hjem, men han har vært død i tre år. Politisjef Stres får i oppgave å etterforske pikens tilbakekomst, men til slutt arresterer han en helt vilkårlig mann i ren desperasjon.

Historien om Doruntine bygger på en albansk middelalderberetning: en ung pike giftes bort til en mann i et fjernt og fremmed land. Broren Konstantin avlegger et hellig løfte, en bessa, om å hente henne tilbake hvis hjemlengselen blir uutholdelig. Og så en natt banker det på døren hos Doruntines gamle mor, og datteren står utenfor. Hun forteller at Konstantin har hentet henne og fulgt henne hjem. Men Konstantin har vært død i tre år allerede...
Det blir den arme politisjef Stres som skal etterforske pikens gåtefulle tilbakekomst.
Rykter, mistenkeliggjøring, sprikende teorier sprer seg som gift i det lille samfunnet. Kirken blander seg inn, både den romerske og den bysantiske. Stres arresterer en mann i ren desperasjon. Historien blir en spennende thriller, et vakkert eventyr fra en fjern tid, eller en almengyldig og fengende historie om kjærlighet, ønsketenkning, undertrykkelse og frykt for alt som er ukjent.

Ismail Kadare (1936) er ubestridt Albanias fremste forfatter i dag. Han har skrevet lyrikk, noveller og en rekke romaner, og bøkene hans utkommer i mange land.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202259785

EAN 9788202259785

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Albania

Noen vakre og interessante omslag - i tilfeldig rekkefølge. Håper det er lenge til flinke designere av bokomslag blir arbeidsledige...