Hvem er du?

hvordan forstår deg selv - og alle andre

av (forfatter), Petter Wilhelm Blichfeldt Schjerven (forfatter) og Kåre Martens (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

Hva er typisk deg? Og hvem fungerer du best med? Er du åpen, planmessig, ekstravert, medmenneskelig eller nevrotisk? Forskning har vist at vi alle kan oppsummeres med vekt på en av disse fem faktorene. På en lettlest og underholdende måte får du vite mer om din egen personlighet og ikke minst hvordan den går overens med andre. Her lærer du hvem du er i forhold til de rundt deg og får vite hvordan kunnskap om personlighet kan gjøre deg til en bedre sjef, kollega, venn eller samboer.
Boken er skrevet av Petter Schjerven, kjent fra TV-programmet Typisk deg, og Rolf Marvin Bøe Lindgren, psykologen som tester alle kjendisene til P2s Sånn er du. Av alle han har undersøkt er for øvrig Petter den som er nærmest gjennomsnittet.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788241952548

EAN 9788241952548

Perfeksjonisten er høy på ekstraversjon og skikkelig høy på nevrotisisme. Her er det armer og bein og søvnløse netter til det er prikker over alle i-ene og streker over alle t-ene og andre metaforer som dagens ungdom ikke skjønner. Perfeksjonisten blir også ofte kontrollfreaken. Alle deltaljer skal være riktige og på akkurat den måten perfeksjonisten har sett for seg at det skal være! Det gjør at perfeksjonisten sjelden klarer å overlate noe til andre og er en skrekkelig sjef, særlig når vedkommende også skårer lavt på medmenneskelighet. Da er perfeksjonisten a pain in the ass!

[...] autoriteter skal man ta på alvor - og være uenig med dem så ofte man kan, helst syv ganger før frokost (dette er en referanse til Alice in Wonderland, så dere vet det).

Tenkeren er ikke redd for å tale Roma midt imot - eller skjønner av og til ikke hva problemet med det er. Tenkeren blir av og til tatt for å være ekstravert - og tar til talerstolen når hun er engasjert. Men det er jo fordi tenkeren blir sett bare når hun er engasjert. Ellers er jo tenkeren i tenkekammeret sitt.

• "Hvem spanderer? - fordommene du ikke visste du hadde" av Marie Louise Sunde
  • "Den vidunderlige følelsen av frykt" av Karina Hollekim
  • "Mamma er en gåte - når kroppen angriper seg selv" av Anita Kåss
  • "Kristen-Norge - en oppdagelsesreise" av Didrik Søderlind
  • "Det kvinner vil ha, det menn vil ha - nøkkelen til lykke for begge" av John M. Gottman
  • "Stress og korleis leve med det - 9 historier, 14 tips" av Anne Gunn Halvorsen
  • "What is love" av Odd-Magnus Williamson
  • "Den som elsker deg høyt - roman" av Kristine S. Henningsen
  • "Norsk kvinnehistorie på 200 sider - fra forsørgede fruentimmer til skamløse jenter" av Hege Duckert
  • "Jeg skulle ha sagt jeg elsker deg - 12 samtaler om kjærlighet, lengsel og anger ved livets slutt" av Audun Myskja
  • "Å gå - ett skritt av gangen" av Erling Kagge
  • "Angst - hva er du redd for? Hvorfor er angsten viktig? Hva kan du gjøre med den?" av Peder Kjøs