Hva skjedde med Aleksej?

jakten på en lillebror

Vigmostad Bjørke 2019 E-bok

En rå og gripende historie om sorgen over en sønn og lillebror de aldri fikk - og om en gutt som ble sviktet av alle.

Våren 1998 venter familien Molvik Botnmark på fire år gamle Aleksej, gutten de skal adoptere fra et barnehjem i nordvest-Russland. Victoria på ti gleder seg til å bli storesøster og øver seg hver dag på språket han snakker.

Samtidig er det økonomisk krise etter oppløsningen av Sovjetunionen, og på Kolahalvøya er det matmangel og enorm sosial nød. I det politiske kaoset som oppstår, stopper adopsjonsprosessen opp, og familien må til slutt innse at de likevel ikke skal bli den lille guttens familie.

Mens de voksne forsøker å forsone seg med det som har skjedd, tar Victoria opp jakten på Aleksej. Da hun senere går på skole i Moskva, bestemmer hun seg for å ta toget til Murmansk for å finne ham.

Foreldrene oppdager Victorias jakt ved en tilfeldighet. Snart legger hele familien ut på en lang reise for å finne ut av hva som skjedde med Aleksej - en jakt som varer helt til de en dag i 2018, finner ham.

«Ei sterk og skakande historie om korleis storpolitikk set djupe spor i enkeltpersonar sine liv. Svært medrivande fortalt.» Olaug Nilssen

Kristin Molvik Botnmark (f. 1967) er sosiolog og har vært leder i ulike bransjer. Nå er hun høyskolelektor på Høy- skolen Kristiania. Hun har tidligere skrevet to fagbøker om ledelse. Molvik Botnmark er fra Lofoten og bor i Asker.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019