Hva skal vi med stjerner nå?

en fortelling om kjærlighet, sorg og resten av vårt liv

av (forfatter) og Per Arne Dahl (forfatter).

Schibsted 2009 Heftet

I denne boka forteller tidligere Lyn-trener Espen Olafsen om hvordan han opplevde det da tsunamien traff Khao Lak i Thailand 26. desember 2004. Olafsen og sønnen Balder overlevde, mens kona Elfrid og datteren Frøya omkom. Dette er fortellingen om en families skjebne etter katastrofen, og om hvordan det er mulig å leve videre.

Dette er en fortelling om en families skjebne i kjølvannet av tsunamien som rammet Khao Lak med knusende kraft. I boken møter vi tidligere Lyn-trener Espen Olafsen og hans sønn Balder. Vi møter jentene deres, mamma Elfrid og veslejenta Frøya - som begge omkom i bølgen. En liten gutt opplevde et stort tap. En tøff fotballtrener startet sitt livs mest avgjørende kamp: Kampen for å skape et meningsfylt liv sammen med Balder, gjennomleve sorgen og gjenfinne orden i det kaos de ble rammet av. Dette er en bok om livets pris, men også en fortelling om livets og kjærlighetens gave.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2009

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Thailand

Omtalt person Espen Olafsen

En flott og fin bok om sorg og hvordan bearbeide å gå videre, særlig med ett barns opplevelse .

Denne boken ble viktig for meg i sorgprosessen jeg sto i for noen år tilbake.
Fint når bøker kan bane vei og gi noe å strekke seg etter!

I krisen ligger et stort potensial til å komme nærere hverandre, spesielt i relasjoner som i utgangspunktet fungerer godt.

Den som tør be om hjelp er aldri hjelpeløs.(Siterer Per Tveit)

...alle har en eller annen tsunami bak oss eller i oss. Ikke så stor i omfang, kanskje, men betydelig i den smerte og den sorg den har forårsaket i våre og andre menneskers liv. En tsunami er en bølge forårsaket av en rystelse eller et jordskjelv. Og det går ikke ann å være menneske uten å gjennomleve skjelv og rystelser. Slik sett skyller tsunamier innover hvite strender hver eneste dag. Det skjer i deg og meg, og rundt oss i verden. Den som vil leve uten lidelse, mister livet. Den som forsøker å erobre en glede uten sorg, mister gleden, og den som søker et felleskap uten konflikt, mister fellesskapet.

Det er tynne vegger mellom liv og død, og brutale overganger mellom gode paradisoverganger og de hav av sorg som skyller innover oss.

...Men vit at det jeg er ute etter er tilstedeværelse, slitesterk tilstedeværelse. Jeg trenger gode samtalepartnere, hjelp til å få orden på praktiske ting. Og så trenger jeg at Balder er omgitt av gode voksenpersoner. Jeg trenger det i dag, i morgen og i lang tid fremover. Jeg trenger derimot ikke medlidenhet.

Lest i 2020

Noen av bøkene jeg leste i 2009

• "Men mamma kom ikke hjem" av Steinar Kyrkjebø
  • "Etter Karlsvogna - brev fra 1000 stjernekikkere" av Jon Magnus
  • "Sorg og sommerfugler" av Gunn Hild Lem
  • "Livet etter skuddene - historien om da pappa drepte mamma" av Liselotte Haugsnes
  • "Dagfinn Enerly - så fort kan livet snu" av Jens O. Simensen
  • "Kaja - 1988-2008" av Olav Gunnar Ballo
  • "Maria og pappa - livet etter mamma" av Marius Holmsen
  • "Ro uten årer - en bok om livet og døden" av Ulla-Carin Lindquist
  • ""Hun ville jo ikke dø" - historien om Ragnhild" av Siren Henschien
  • "Veien til Karlsvogna - en dagbok om kreft og kjærlighet" av Jon Magnus
  • "Sammen til verdens ende - en kjærlighetshistorie" av Espen Simonsen
  • "Jeg lever, pappa - 22. juli - dagen som forandret oss" av Siri Marie Seim Sønstelie