Hva er sakprosa

Universitetsforlaget 2013 E-bok

Sakprosa rommer både rutetabeller, e-post, essays, historieverk og lærebøker. Forfatteren diskuterer hva som er sakprosaens særtrekk, hvordan vi kan forstå slike tekster, hvordan de virker og hvorfor de er så viktige. Med register.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788215020716

EAN 9788215020716

Serie Hva er (25)

Hva er sakprosa kan man spørre seg, og hvorfor er det viktig å skille den fra skjønnlitteraturen? Tønnesson gir et tydlig innblikk i i sakprosaens muligheter og bruksområder; makten man kan besitte ved snedig tekstbruk, samt de politiske implikasjonene dette kan gi. En tilgjengelig formulert, og tidvis lystig polemisk, liten håndbok på drøye 150 sider. Det beskjedne sideantallet betyr derimot ingenting, dette er en bok som tilbyr en inngående forståelse av alt fra Gerhard Haas´ og Mikhail Bakhtins essayistiske metoder til Umberto Ecos modelleser-funksjon og Julia Kristevas intertekstualitet-begrep.

På samme måte som vi har fysiske drifter som krever sin utløsning, har vi også behov for intellektuell utløsning.

Hvor sterkt dette etterrettelighetsregimet står, varierer med miljø og situasjon. Et ekstremt forsvar leveres ofte av vitenskapsfolk som vil distansere seg fra all "alternativ" tenkning, og som finner det maktpåliggende å definere slikt som humbug. Slike etterrettelighetsfundamentalister vil ofte være anti-religiøse og vise liten faglig interesse for fenomener som åpenbart ikke kan håndteres med fornuften alene: kjærlighet, intuisjon, det sublime - for å nevne noe.

I denne lille boka vil du møte sakprosa på flere ulike stilnivåer, og det er langt fra bare intellektets utløsningsbehov som skal tilfredsstilles.

[Begrepshistorien] kan vi overse, og dermed bli kunnskapsløse nok til å hevde at "neger" betyr det samme i dag som for 60 år siden.

Universitetsforlagets «Hva er»-serie

• "Hva er kunstig intelligens" av Jim Tørresen