Hva er konspirasjonsteorier

av (forfatter) og Terje Emberland (forfatter).

Universitetsforlaget 2019 E-bok

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2019

Serie Hva er

Som kristen gikk jeg med interesse inn for å lese denne, for å forstå meg litt på disse konspirasjonstankene som kan komme snikende og som faktisk kan virke tiltalende, og det er dessverre flere som gir etter uten å gå kildekritisk til verks. Forfatterne tar ikke fram så veldig mange eksempler på konspirasjonsteorier. "Flat jord" blir bare såvidt nevnt. Den politiske siden blir gitt mye spalteplass, men viser bare hvor forfatterne ikke står politisk virker det som, og selvom de sterkt høyre og venstre fløyere kan ty til konspirasjonstenking så synes jeg forfatterne går litt for langt i sin kritikk uten å la disse komme tydelig til orde og kanskje til og med fremssette eventuelle bevis for sine syn, hvis de har noen. Videre nevnes vaksinemotstanden til en viss grad her som konpsirasjonstenking, men her finnes det fullt ut oppegående mennesker og forskere som har gode grunner til å være imot mange vaksine typer. Hvis konspirasjonsteorier ligger i den ene grøften går forfatterne kanskje litt for mye i den andre, isteden for å ha en balansert tilnærming til temaet. En annen ting kunne vært å kommet med såkalte "bevis" på en konspirasjonsteori og så tilnærmet dette med solide motbevis. Det er kanskje ikke hensikten med boken, men burde ihvertfall fått litt mer "spalteplass".

Ellers er boken ganske akademisk skrevet, med mye politisk språk som ikke alltid er like forståelig for en som ikke er så veldig inn i politikkens verden. Men, boken var til en viss grad interessant, og den er forsiktig med å trå konspirasjonister på tærne, ved bl.a. å ikke "slakte dem neden om å hjem". Den har også en projødisk holdning, der de på en god og viktig måte går imot konspirasjonsteorier som bl.a. ubetydeliggjør holocoast, og de som mener at verdens onde er en jødisk sammensvergelse for å si det litt enkelt.

• "Lykke - lyden av applaus med vintervotter og tusen andre ting å bli glad av" av Marthe Landsem
  • "Hva er nyreligiøsitet" av Siv-Ellen Kraft
  • "Pesten kommer - svartedauden og verdens pestepidemier" av Ole Georg Moseng
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Mens du hviler" av Tomas Sjödin
  • "Rosa Luxemburg - en biografi" av Ellen Engelstad
  • "Berøring" av Peder Kjøs
  • "Fyrster i tåkeland - falsknere, fantaster og fanatikere ved vitenskapens grenser" av Terje Emberland
  • "Innleid og underbetalt" av James Bloodworth
  • "Velferdsprofitørene - om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene" av Linn Herning
  • "Det kvinner vil ha, det menn vil ha - nøkkelen til lykke for begge" av John M. Gottman
  • "Tvang og tvil - en innsideberetning fra norsk psykiatri" av Marianne Mjaaland