Hva er humanisme

Universitetsforlaget 2011 Heftet

Forfatteren tar opp hva humanismen kan bety som verdigrunnlag for et land som Norge, med bakgrunn i en ny "verdiparagraf" og ny formålsparagraf for skolen hvor det sies at Norge skal bygges på humanistisk arv og tradisjon. Han gir videre oversikt over humanismen i europeisk idéhistorie, sammenligner med tilsvarende tanker i andre kulturer, og diskuterer hvordan humanismen forholder seg til religion, natur, dyr og mennesker.

Forlag Universitetsforlaget

Serie Hva er (41)

Min påstand er: En religiøs som ikke kan godta at en ateist kan være humanist, er ikke en humanist, og en ateist som ikke kan godta at en religiøs kan være humanist, er ikke en humanist.
Humanismen er noe begrenset og enkelt: et minste felles multiplum. Og humanismen er noe stort og overgripende: et største felles mål for disse religionene, filosofiene og politiske ideologiene. Men det omfatter ikke alle. Det mangler ikke kraft til kritikk. Det finnes kristne og ateister som ikke er humanister. Det finnes sosialister og liberalere som ikke er humanister. Og en rasist kan ikke være humanist. Humanismen både samler og skiller.

Sier man sannheten, blir man før eller senere avslørt.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

• "Hva er biologi" av Dag O. Hessen
  • "Krigens penn - ein biografi om Lise Lindbæk" av Sigrun Slapgard
  • "Hva er sakprosa" av Johan L. Tønnesson
  • "Hva er idéhistorie" av Trond Berg Eriksen
  • "Hva er filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Historien om det som ikke skjedde - kontrafaktisk historie" av Øystein Sørensen
  • "Taler som forandret verden - øyeblikk som dannet historie"