Hva er dette hva

Valentino Achak Dengs selvbiografi

en roman

av (forfatter), Hege Mehren (oversetter) og Isak Rogde (oversetter).

Gyldendal 2009 Heftet

Valentino Achak Deng flykter fra landsbyen sin i det krigsherjede Sør-Sudan midt på 1980-tallet. Han kommer i kontakt med fiendens soldater, opprørere, hyener og løver, sjukdom og sult. Til slutt starter han et nytt liv i USA sammen med nesten 4000 andre, unge sudanesiske menn. En helt annen kamp begynner.

Hva er dette Hva er en roman om mennesker midt i krigens galskap, en uforglemmelig historie om tragedie og triumf.

DENNE ROMANEN ER BASERT PÅ EN SANN HISTORIESudan
ansikt til ansikt med en av de mest brutale borgerkriger verden noen gang har sett. Valentino Achak Deng er bare en liten gutt når konflikten i hjemlandet skiller ham fra familien. Han blir tvunget til å forlate den lille landsbyen og følge tusenvis av andre foreldreløse barn på deres uendelige lange marsj til Etiopia. Terningkast 5. «Anbefales på det sterkeste!»Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG«Jeg kan ikke huske når jeg sist ble så beveget av en roman ... Det er umulig å lese denne boken uten å bli ydmyk, opplyst, forandret.» Khaled Hosseini, forfatter av Drageløperen

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205388673

EAN 9788205388673

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted USA Sør-Sudan

Omtalt person Valentino Achak Deng

Denne har blitt liggende lenge i hylla, men det er det ingen grunn til. Glimrende om etnisitet, religion og det "nye" landet Sør-Sudan. Beskriver den lidelsen vi trodde ikke fantes...

-Is it easier for the Arabs to kill a Dinka, or for a Dinka to kill an Arab?
-With the same bullet both men will die. The bullet doesn't care.
This was disappointing to both me and Deng (...)

There is a perception in the West that refugee camps are temporary. When images of the earthquakes i Pakistan are shown, and the survivors seen in their vast cities of shale-colored tents, waiting for food or rescue before the coming of winter, most Westerners believe that these refugees will soon be returned to their homes, that the camps will be dismantled inside of six months, perhaps a year.

But I grew up in refugee camps. I lived in Pinyudo for almost three years, Golkur for almost a year, and Kakuma for ten.

Jeg så nettopp ei liste her inne som handla om "lokkende omslag". Her er min liste av bøker som ikke lokker i det hele tatt. Dette er bøker jeg aldri ville pekt meg ut i en hylle og sagt "DEN skal jeg lese!". Disse river ikke i leselysten i det hele tatt. Pirker ikke litt i den en gang.

Jeg frykter det vil ta mange år.

• "Emmas krig - en bistandsarbeider og en krigsherre, radikal islamisme og oljepolitikk - en sann historie om kjærlighet, svik og død i Sudan" av Deborah Scroggins
  • "Dere skal merke vår hastighet" av Dave Eggers
  • "Lenker" av Nuruddin Farah