Hva er biologi

Universitetsforlaget 2005 Heftet

Boken gir en introduksjon til læren om livet, fra de tidlige forsøkene på å kartlegge naturens mangfold, til evolusjonslæren, økologien, genetikken og bioteknologien. Forfatteren diskuterer biologiens muligheter og begrensninger, og om det bør settes grenser for teknologien. Har litteraturliste og register.

«hva er BIOLOGI» gir en spennende og engasjert introduksjon til læren om livet.Forfatteren fører leseren fra de tidlige forsøkene på å kartlegge naturens mangfold, til evolusjonslæren, økologien, genetikken og bioteknologien. Vi møter biologer på feltstudium og i laboratoriet, utro mus og menn, knelere som spiser sine elskede, bananfluer på genetikklabben, altruistiske maur og motstandsdyktige bakterier. Forfatteren diskuterer biologiens muligheter og begrensninger: Bør det settes grenser for bioteknologien? Er det noen sammenheng mellom økologi og miljøvern?

Dag Olav Hessen er professor i biologi ved Universitetet i Oslo og har utgitt en rekke bøker.

"Årets beste bokkjøp" - Kjetil Korslund, NY TID

• "Kina - folket, historien, politikken, kulturen" av Marte Kjær Galtung
  • "Genenes gåte" av Dag O. Hessen
  • "Darwins teori - evolusjon gjennom 400 år" av Erik Tunstad
  • "Hva er tid" av Truls Wyller
  • "Det biologiske mennesket - individer og samfunn i lys av evolusjon" av Terje Bongard