Huset ved nattens begynnelse

av (forfatter) og Gunnhild Magnussen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2017 E-bok

En familiesaga med hemmeligheter, mysterier og prøvelser. På en liten øy utenfor Sicilias kyst har Amedeo Esposito, en foreldreløs gutt fra Firenze, funnet et sted hvor han kjenner at han endelig kan slå røtter. Amedeo restaurerer en bygning som blant innbyggerne på øya har fått ord på seg for å være forbannet. Innen utbruddet av første verdenskrig åpner han og hans vakre kone Pina stolt serveringsstedet de kaller «Huset ved nattens begynnelse». Slik starter sagaen om Esposito-familien. Castellamare er den kaotiske, men begavede familiens hjem i generasjoner. Og øya, som byr på et rikt spekter av historier og legender, motstår gjennom et helt århundre både opprivende verdenshendelser og store, økonomiske forandringer. «Huset ved nattens begynnelse» er likevel et sted preget av dramatikk, ikke minst når det gjelder familieforhold - og kjærlighet. Om forfatteren: Catherine Banner (f.1989 i Cambridge i Storbritannia) begynte å skrive fortellinger da hun var tenåring. Hun studerte siden engelsk og jobbet som lærer. Hun har tidligere utgitt en trilogi for ungdom. «Huset ved nattens begynnelse» er hennes første roman for voksne. Boken er solgt for oversettelse i 22 land. Forfatteren bor i Turin i Italia med sin ektemann.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788241914232

EAN 9788241914232

Omtalt sted Italia

Dette ble en opptur for meg.. :) Litt "Ferrante" bare hyggeligere. Godt og utførlig skrevet, masse god fortellerkunst. Vi er på en øy syd for Italia. Mange familier og intriger, sladder og visdom.. Bare og la seg rive med.

Hærlig bok, som satt i kroppen lenge etter den var ferdiglest :)))

Dette var en varm og sjarmerende bok - lettlest og beskrivelser som fikk meg til å ønske meg til en italiensk øy. Anbefales!

Boka fra en fiktiv øy utenfor Syracusa brakte meg tilbake til Sicilia og de mange gode opplevelsene jeg har hatt i små landsbyer rundt om på øya. Her er miljø og stemning og i mitt hode var jeg tilbake på Favignana. Vi følger familien som driver Huset ved nattens begynnelse og utviklingen når sakte det lille øysamfunnet. Jeg brukte litt tid på å lese denne boken og den kunne kanskje vært strammet opp litt, men alt i alt ga det meg en god leseopplevelse. Det er lenge siden jeg har vært på Sicilia nå, nå vil jeg snart tilbake!

Denne boka gir meg ikke de store oppturene, den er mer som en rolig reise gjennom tiden. Den bruker mye tid på det som er langt tilbake og mindre tid på de nyere periodene. Jeg får et forhold til de viktigste personene, men allikevel drar den meg ikke helt inn i handlingen.
Terningkast 3.

Nytt år nye muligheter