Huset

Oktober 2007 Innbundet

Dette er en roman om kjærlighet, språk og hukommelse. 23-år gamle Mia tilbringer sommeren i et gammelt sjømannshjem. I hjemmet bor mennesker som befinner seg på utsiden av samfunnet. Etter hvert som dagene går opplever Mia at den indre og ytre verden veves sammen, og både barndom, ungdom og det voksne livet oppleves som like nærværende.

Mia er 23 år og bor i et gammelt sjømannshjem. Sommeren er varm og regntung, og Mia driver gjennom dagene uten riktig å delta i det som skjer rundt henne. I huset møter hun en rekke mennesker som befinner seg på siden av samfunnet, som den tidligere dykkeren Peter. Gjennom sterke inntrykk, sansninger og assosiasjoner veves ulike tider og historier sammen under Mias opphold i huset. Her lever personer, og fortid og nåtid, side ved side. I huset oppheves skillet mellom ytre og indre verden for Mia, først umerkelig, snart tydeligere, slik at alt blir like nærværende: erindring, skriving og iakttakelse, barndom, ungdom og det voksne livet, tale og taushet, levende og døde. Huset er en roman om kjærlighet, om språk og hukommelse, om hvor vanskelig det kan være å holde fast ved tilværelsen rundt seg.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2007

Vinden rører bladene på trærne, Mia sitter på trappa til våningshuset og noterer, hun vil skrive et brev til moren, hun holder blokka på fanget, pennen mellom fingrene, ordene sitter så langt inne, hun vil be moren om ikke å være skuffet over henne, hun vil si til moren at hun vil hun skal ha det bra, sola skinner mot ansiktet, varmer mot den sorte genseren, hun hører noen maskiner ute på et jorde lenger borte, hun hører elva, og vinden i trærne, hun ønsker å skrive til moren, men arket er blankt og stille.

• "*S* - roman" av Hege Åsvang
  • "Utskrift - nye norske noveller" av Lars Mæhle
  • "Det første jeg tenker på" av Ida Jessen
  • "Ung sorg - 14 unge om døden og livet videre" av Birgitte Gjestvang
  • "En liten historie om lengsel - roman" av Jens M. Johansson
  • "Drager på Manhattan" av Francesca Lia Block
  • "Litt trist matematikk - dikt" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Stup" av Kjersti Scheen
  • "Så mye lengsel på så liten flate - en bok om Edvard Munchs bilder" av Karl Ove Knausgård
  • "Sin mors datter" av Joy Fielding
  • "Det blir aldri lyst her - roman" av Tina Åmodt