Huset på Bjørnehjørnet

av (forfatter), Tor Åge Bringsværd (oversetter), Tor Åge Bringsværd (oppleser), Marianne Koch Knudsen (oversetter) og Gustav Lorentzen (musiker).

Lydbokforlaget 1998 CD

Dette er den andre boken om Ole Brumm og vennene hans. Her dukker Tigergutt opp i Hundremeterskogen for første gang.

Ole Brumm er en av barnelitteraturens store klassikere. Flere generasjoner barn har vokst opp med A. A. Milnes fortellinger om Kristoffer Robin, Brumm, Nasse Nøff, Tussi og alle andre i Hundremeterskogen, og kjenner dem som nære venner. Som innleser Tor Åge Bringsværd sier: "Ole Brumm tilhører barn i alle aldre - også barn som har blitt så store at de for eksempel har rukket å bli foreldre. Jeg tror ingen er så voksen at han ikke har glede av å høre om livet i Hundremeterskogen." Gustav Lorentzen har skrevet sanger og komponert musikk til lydboka.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 1998

Format CD

Genre Klassisk litteratur

For når man er en Bjørn med Bare Liten Forstand, og man Tenker på Ting, så er det ofte at Tingen kjennes mye lurere ut når den er inni deg enn når den kommer ut og andre kan se på den.

"Sprett er lur," sa Brumm tankefullt. "Ja," sa Nøff. "Sprett er lur." "Og han har et godt hode," sa Brumm. "Ja," sa Nøff, "Sprett har et godt hode." Så var det stille en lang stund. "Det er kanskje derfor," sa Brumm, "at han aldri forstår noe som helst."

"Sprett,", sa Brumm til seg selv. "Jeg liker å snakke med Sprett. Han snakker om fornuftige ting. Han bruker ikke lange, vanskelige ord slik som Ugla gjør. Sprett bruker korte, enkle setninger som 'Hva med litt formiddagsmat?' og 'Vær så god og forsyn deg, Brumm!' Sånn snakker Sprett. Jeg tror jeg bør gå og besøke Sprett!"

"Hvor skal vi hen?" spurte Brumm og skyndte seg etter ham mens han lurte på om de skulle Oppdage eller bare Finne-på-noe-når-de-fant-det. "Ingensteder," sa Kristoffer Robin, og så gikk de dit.

• "Tigergutt kommer til skogen og spiser frokost" av Tor Åge Bringsværd
  • "De hellige tre narrer" av Tor Åge Bringsværd