Huset du elsket

av (forfatter), Kjell Olaf Jensen (oversetter) og Kirsti Grundvig (oppleser).

Lydbokforlaget 2011 Minnekort

Paris. 1860-tallet. Rose har bodd hele sitt voksne liv i huset som har vært i mannens familie i generasjoner. Før mannen døde lovte hun ham at hun skulle ta vare på hjemmet deres, men nå har byfornyelsen nådd deres kvartal og huset skal rives. Rose bestemmer seg for å kjempe for å redde huset som rommer så mange gode minner, men også en grusom hemmelighet som hun har tiet om i over tretti år. For å spille av digikortet kreves en digispiller.

En gripende fortelling om en sterk og usedvanlig kvinne, i en tid med store ytre forandringer, om kjærlighet og tilhørighet, og om viljen til å slåss for det man har kjært. Paris, 1860-årene: Den store byfornyelsen pågår for fullt. Gammel bebyggelse må vike plassen for å gi plass til det praktfulle Paris vi kjenner i dag. Rose, en kvinne i 60-årene har i hele sitt voksne liv bodd i huset som har vært i mannens familie i generasjoner. Før mannen døde lovet hun ham at hun skulle ta vare på hjemmet deres, men nå har byfornyelsen nådd deres kvartal og huset skal rives. Rose nekter å forlate hjemmet. Hun bestemmer seg for å kjempe til siste åndedrag for å redde huset som rommer så mange gode minner, men også en grusom hemmelighet som hun har tiet om i over tretti år.

Forlag Lydbokforlaget

Format Minnekort

Serie Digikort. Lydbok

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Paris

En fin bok om en usedvanlig kjærlighet, men også historisk tilbakeblikk i fri utfoldelse. Jeg likte boken veldig godt.

Likte denne boka. Det var ei god og litt trist historie om en kvinnes liv og kjærlighet til sitt hjem og minnene.

Vilken besvikelse detta blev efter att ha läst underbara MOCCA av samma författare... Eller var det inläsaren som gjorde den så trist? Ska se om jag kan få tag i den inläst på svenska istället för norska.

Lett leselig og en herlig bok

Vakker og vemodig bok

Nå vet jeg at som leser må man ha tillit til forfatterne, til dikterne. De vet hvordan de skal gå frem for å rykke oss opp fra vårt vanlige liv og sende oss gyngende over i en annen verden vi ikke engang ante eksisterte. Det er det talentfulle forfattere gjør.

Trangen til å lese tok meg og holdt meg i sitt deilige, berusende grep. Jo mer jeg leste, desto mer hungret jeg. Hvert verk var rikt på løfter; hver side jeg bladde om, var en eventyrferd, tiltrekningen fra en annen verden.

Hvorfor kan ikke de døde vende tilbake og snakke med oss ? Du kunne hviske til meg når jeg drikker te om morgenen, og mumle andre ord om natten når jeg ligger og lytter til stillheten.

En stabel bøker ligger ved min side. Det er bøker jeg er spesielt glad i. Nå er det din tur til å klukkle.

Liker de å lese fru Rose? Jeg ble brakt ut av fatning. Jeg visste ikke hva jeg skulle svare. For det er jo pinlig, ikke sant, å måtte innrømme at man ikke leser. Det er nok til at man blir tatt for å være idiot.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

Bøker jeg vil lese

• "Den andre historien" av Tatiana de Rosnay