Husdyret

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2019 Heftet

Kåret til beste nordiske krim 2018 og beste svenske krim 2017.

Som tenåring fant Malin liket av en myrdet jente i skogen ved Ormberg. Saken ble aldri oppklart. Sju år senere arbeider Malin som politietterforsker. Hun blir sendt tilbake til hjembyen for å grave i den gamle saken. Men en kveld forsvinner kollegaen Peter. Like etter blir Peters kjæreste Hanne funnet forkommen i skogen. Hun har vært tilknyttet saken som atferdsspykolog, men nå har hun ingen erindring om hva som har skjedd. Jake, en ung gutt med en stor hemmelighet, finner en dagbok i skogen. Og så skjer det enda et mord. Husdyret er en krim med psykologisk dybde, som handler om løgner, fordommer og mørket, som gjemmer seg i alle mennesker.

ISBN13 9788205520134

EAN 9788205520134

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Sverige

Malin, som nå er politi, er tilbake på hjemplassen. Ormberg kan knapt kalles et tettsted. Det meste er nedlagt, og kun et fåtall bor igjen. Politiet er tilbake for å prøve å løse en gammel drapssak. Da Malin var tenåring, fant hun tilfeldigvis et lik av en ung jente. Ingen visste hvem hun var. Nå prøver et nytt team å løse gåten, men så forsvinner to av dem - Hanne og Peter. Etter et døgns tid kommer Hanne til rette, men i en helt annen tilstand enn før forsvinningen. Hun kommer krabbende ut av skogen uten sko, og hun er oppskrapet overalt. I tillegg har hun mistet hukommelsen. Det er en ung gutt som finner henne, men Jake tør ikke å stå fram. Han skjuler nemlig en hemmelighet som ingen må få vite om.
Peter er sporløst forsvunnet, men så dukker nok et lik opp på samme sted som den unge jenta.

Boka ble kåret til Beste nordiske krim i 2018.

God krim som veksler mellom fortellere. Det ligger en uhyggelig stemning under, og man aner en katastrofe.

I fjor ble Husdyret kåret til årest beste kriminalroman, og i år fikk den Glassnøkkelen. Er det fortjent?

Jeg har aldri brydd meg spesielt mye om gjeve priser når det kommer til bøker, for leser oftest det jeg vil uavhengig av nominasjoner og prisdryss, og ofte liker jeg de mindre kjente bøkene bedre fremfor bestselgere. Sånn har det vært lenge. Har likt noen bestselgere nå og da, men det er ytterst sjeldent.

Liten plass og mange indre demoner
Husdyret er en sjelden god komponert krim, og som har en fin, jevn flyt. Sidene går nesten av seg selv. Kapitlene er oppdelt etter forskjellige perspektiver, og de vandrer mellom Hanne, en dame som blir funnet forvirret i skogen, Malin som er kommet tilbake i det oppdiktede stedet Ormberg, som etterforsker og Jake. En sjeneret gutt som har den mørke hemmeligheten at han liker å kle seg i kvinneklær. Da Hanne blir funnet forvirret i skogen, og hennes politivenn er fremdeles savnet, aner mange at noe er galt. Det fører disse nevnte karakterene sammen til en alvorlig og faretruende situasjon.

Mulig jeg har sett altfor mange skrekkfilmer og krimserier til at jeg kan bli overrasket mer. Det skal mye til før jeg skvetter eller føler meg grundig lurt. Det er i hvert fall lenge siden, og det er et savn fordi det er morsomt. Savner både å bli skremt og bli sjokkert. Husdyret er riktignok ingen skrekkbok, men stemningen i den kan minne litt om det, i hvert fall begynnelsen som er litt gyselig. Det er en av de bedre begynnelsene jeg har lest i år. Jeg liker også persongalleriet som er godt beskrevet, småspennende og personlighetene kommer tydelig frem på godt og vondt.

Skuffende avslutning
Det som ødela for min del er at det hele blir for enkelt, selve saken. Det er både forutsigbart, og åpenbart, så dermed ble jeg ikke overrasket. Syntes avslutningen ble for dum og lite sannsynlig, for å være HELT ærlig. Det blir som å se en dårlig skrekkfilm, og man himler med øynene over de dårlige valgene noen gjør når man er i krise.

God og stemningsfull start, fin flyt gjennom boka, ogsåi midpartiet, gode karakterbeskrivelser, men som sagt, saken blir for enkel å gjette seg frem til, noe som ødelegger den store leseopplevelsen. I hvert fall for min del.

Fra min blogg: I Bokhylla

Kjempegod! - Etter at jeg ble ferdig med denne boka, er det ingen bøker som fenger.....

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Bøker lest i 2018

• "Dvalen" av Camilla Grebe