Hunden frå Baskerville

av (forfatter) og Ragnar Hovland (oversetter).

Baskerville 2009 Heftet

En mørk skygge hviler over slekten Baskerville. Den blodige forbannelsen har form av en kjempestor, kullsort hund, og i dens spor følger voldsomme og tragiske dødsfall. Sherlock Holmes får i oppgave å redde den siste ætlingen fra forbannelsens klør, en oppgave som fører ham og dr. Watson ut på de ville, tåkete heiene i Dartmoor og som setter detektivens evner på større prøver enn noen gang.

Det kviler ei forbanning over slekta Baskerville. Ein kjempestor kolsvart hund har sidan den vonde Sir Hugos dagar heimsøkt familiens gods i Dartmoor, og no er Sir Charles Baskerville død under mystiske omstende. Sherlock Holmes blir tilkalla for å oppklare dei blodige og tragiske dødsfalla som truger med å utslette Baskervilleslekta, og på dei ville og tåkelagde heiene ved Devon får meisterdetektiven og den trufaste assistenten hans Watson verkeleg noko å bryne seg på. Kan dei hindre at den unge Sir Henry Baskerville blir hundens neste offer? Hunden frå Baskerville er mange gonger blitt kåra til verdas beste kriminalhistorie, og er den mest kjende av alle historiene om Sherlock Holmes. Klassikaren kom første gong ut i England i 1902, og kjem her i nynorsk omsetting av Ragnar Hovland.

Forlag Baskerville

Utgivelsesår 2009

Genre Politi og detektiver Krim Klassisk litteratur

Omtalt sted England

Klassiker. Hva annet kan en si?
Genial, mystisk og ulidelig spennende.

Omsett til norsk av Ragnar Hovland

Hunden fra Baskerville er den aller mest kjente Sherlock Holmes-romanen, og flere ganger kåret til verdens beste kriminalroman. Dette hørespillet gjør ikke skam på boken.

Radioteateret har laget fire hørespill om radarparet fra Baker Street 221b. Det er tre ulike ”generasjoner”, med så ulike produksjonsår som 1963, 1977 og 2007. Dette hørepillet er i midten aldersmessig det jeg ofte kaller gullalderen - med gode stemmer som Tor Stokke, Helge Reiss, Erik Hivju og Lars Andreas Larsen.

Hunden fra Baskerville skiller seg ut fra andre Holmes-romaner ved at Holmes selv kun er med i begynnelsen og avslutningen, mens det er Dr. Watson som mesteparten av tiden spiller hovedrollen. Det fungerer helt fint, mye bedre enn når Hercule Poirot slipper Hastings løs på egen hånd.

Med 3t 22 min er det et relativt langvarig hørespill, så her er det bare å rigge seg til for en god porsjon med klassisk krim-nytelse.

Det kom med vinden gjennom nattestilla, ei lang, djup murring og så eit stigande hyl, og så det triste stønnet som det døde ut med. Om og om att kom det, heile lufta skalv av det, skjerande vilt og trugande. Baronetten greip meg i ermet og ansiktet hans skein kvitt gjennom mørket.
"Min Gud, kva er det, Watson?"
"Eg veit ikkje. Det er ein lyd som finst på heia. Eg har høyrt den ein gong før."
Den døydde bort, og ei absolutt stille omgav oss. Vi stod og lytta intenst, men ingenting kunne høyrast.
"Watson," sa baronetten, "det var hylet frå ein hund."

"Der ryker to av mine tråder, Watson. Det er ingen ting som er mer stimulerende enn en sak hvor alt går på tverke.Vi må søke rundt etter et nytt spor." Sherlock Holmes.

Verda er full av innlysande ting som ingen nokon gong legg merke til.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

1/5 2010 -> 1/5 2011

• "De fires tegn - kriminalroman" av Arthur Conan Doyle