Hundedager

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

Når er det greit å gripe inn i andres privatliv? Mora til Tess har havna på sjukehus. Hun ble funnet i hagen, ute av stand til å gjøre rede for seg, sier naboen. Tess må komme, må ta seg av bikkja. Så Tess reiser over fjellet, tilbake til huset med de dårlige minnene. Må få ordna med den bikkja så kan hun dra tilbake til kjæresten, til jobben i dyrebutikken - den første jobben hun har klart å holde på. I leiligheten til mora er alle gardinene trukket for, som vanlig. Tess møter naboen, hun som ringte. Fra avstand ser hun ut som en diva, en sånn fra filmer på søttitallet, men hun er ikke akkurat noen stjerne. Og ungen hennes. Ida. Hvordan har hun det egentlig? Ubehaget tyter frem mellom linjene i denne sterke debuten om omsorgssvikt.

« ... for en flott start på forfatterkarrieren (...), romanen traff meg midt i hjertet.» Tine Sundal, bokblogger
«Hundedager er ei fantastisk bok. Den er rå, brutal, provoserande, melankolsk og skrevet med ein slik sårbarhet at alle som les vil bli følelsesmessig berørt. Denne vil eg varmt anbefala vidare.» Kjell Magne Gjøsæter, bokblogger
«Hvor skal grensen for det moralske ansvaret og inngrepsterskelen trekkes når denne kjerneverdien kommer i konflikt med barnets behov og rettigheter? Slike spørsmål er det Rygh i sin gode, stilsikre og dessverre stadig aktuelle roman, i nærgående sceniske, ofte hjerteskjærende skildringer, og på et radikalt bokmål, belyser og behandler, men uten entydig å besvare.» Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad
«Det er som om denne boka - Hundedager - tar tak i meg i det innerste i sjelen og rister meg skikkelig (...) Det er godt gjort å skrive så gnistrende godt som Trine-Lise Rygh gjør i sin debutroman.» Jørn-Kristian Jørgensen, bokstaver.no

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241951923

EAN 9788241951923

Denne boken må leses. Jeg havnet rett inn i en boble av frustrasjon, håp og medfølelse. Dette er en bok jeg kommer til å bære med meg resten av livet. Det var en ubehagelig leseopplevelse, som kun en dyktig forfatter kan gi deg.

Hele livet har jeg passa på mor. Hun ser det ikke sånn, det veit jeg. Hun sang godnattsanger for meg når hun var hjemme. Hun pynta til jul, stekte fisk til middag. Når hun skulle slappe av foran fjernsynet etter middag, passa jeg på at kokeplata var skrudd av. Mor er veldig distré. Hun kunne glemme bursdagen min.

Så flytta venninna mi Eivor og jeg over fjella. Det var Eivors idé. Hun mente at jeg trengte luftforandring. For å heles. Det er altfor lett å glemme at man forblir den samme gamle sjøl om omgivelsene endres

For hver gang jeg tenker tilbake på barndommen min, blir den litt mindre sann.

Kate­go­risering var min måte å ordne verdenen på. Det var en nødvendighet. Eivor er et hundemenneske. Mor er en alkoholiker

Jeg skulle ha likt å vite om mor tenker på disse tinga av og til. Og hvis hun gjør det, hva tenker hun. Sannsynligheten er stor for at hun ikke husker en dritt. Jeg er ikke like heldig.

• "Torsdagstribunalet" av Michel Laub
  • "De ufullendte" av Ellen Rømming