"Hun ville jo ikke dø"

historien om Ragnhild

Cappelen Damm 2012 E-bok

Forfatteren forteller i denne boka om Ragnhild Embla Helsengreen, som sommeren 2010 ble et av Norges yngste overdoseofre, 15 år gammel.

ISBN13 9788202370480

EAN 9788202370480

Omtalt sted Bergen Stavanger

Omtalt person Ragnhild Embla Helsengreen

Når man får lite bekreftelse som liten. sulter man ofte resten av livet etter å bli sett som den man egentlig er.

Det er fem års utdanning for leger. De skal reparere et brukket bein. Hvorfor krever man ikke det samme av folk som jobber med en psykisk skade? De skal fikse et knust hjerte...

Et gråtende ansikt bak et ustelt hår,en sprøyte settes i et åpent sår. To sløve øyne,en skjelvende kropp,en forgiftet hjerne sier stopp. Hun finner et sted hun kan søke ly,og setter den brukte sprøyta på ny. Hun synker sammen,det er skjebnen som rår,hun døde lørdag kveld bare 15 år.

Barn som ser vold mot nære familiemedlemmer kan ta like stor skade av å være vitne til vold som selv å bli utsatt for vold.

Tanten mente de begge hadde tatt for mye ansvar for at resten av familien skulle fungere.Det ansvaret skal ikke barn ha. Hun var overflink.Ragnhild døyvet at familien ikke strakk til.Hun ønsket seg bare at alt skulle bli vanlig.

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

Innkjøpene på mammutsalget i 2014 :)

Bøker jeg leste i løpet av året

Tema: Psykisk Helse

• "Sorg uten blomster - når den du elsker blir en annen" av Hege Holm
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Løvetannbarn - de klarte seg, mot alle odds" av Gunnar Ringheim
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Bare jeg - en dissosiativ identitetsforstyrrelse" av Inger Eggen