Hun som må dø

av (forfatter), Elisabeth Bjørnson (oversetter), Anders Ribu (oppleser) og Stieg Larsson (opprinnelig forfatter).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

Den store finalen i David Lagercrantz' bøker i Millennium-serien.

En tigger med amputerte fingre og tær blir funnet død i en park i Stockholm. Det ser ikke ut til å være noe annet enn et tragisk dødsfall. Men rettslegen Fredrika Nyman oppdager at noe ikke stemmer og kontakter Mikael Blomkvist. Mikael blir motvillig interessert. Tiggeren har ved flere anledninger klaget høylytt over Johannes Forsell, Sveriges forsvarsminister. Var det bare babbel og vås, eller finnes det en kobling mellom tiggeren og regjeringen? Mikael ber Lisbeth om hjelp. Men etter Holger Palmgrens begravelse har hun forlatt landet og er umulig å få kontakt med.

Det ingen vet er at Lisbeth befinner seg i Moskva for en gang for alle å ta et oppgjør med sin søster, Camilla. Nå har hun bestemt seg: Hun skal ikke lenger være den som blir jaget. Hun skal jakte selv.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Serie Millennium (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Klarer ikke å slippe følelsen av å ha lest et «filmmanus» fremfor en bok. Plottet er bra og boken er tidvis spennende. Dessverre sp evner ikke forfatteren å formidle på en overbevisende måte. For meg er det noe med språket til Lagercrantz som ikke treffer. Skildringene mangler substans og dybde etter min mening.

Denne 3. boken av Lagercrantz synes jeg rett og slett bare var ganske kjedelig.

Utrolig spennende! Anbefales

En bra bok, men litt langtrukket på slutten.

Jeg likte denne boken godt. Et kjærkomment gjensyn med alle de kjente profilene i millennium-serien. Lisbeth Sallander er en fascinerende person, og er oppriktig lei meg for at dette er siste boken med henne. Lagercrantz skriver kanskje ikke like godt som Larsson, men syns det er bra nok.

Johannes Forsell løp så det dunket i tinningene, og i tankene hans drønnet et helt liv. Men ingenting av det – ikke engang de lykkeligste stundene – bar med seg den minste strime av lys. Han forsøkte å tenke på Becka og sønnene. Men det eneste som dukket opp hos ham, var skuffelsen og skammen i øynene deres, og da han langt borte, som fra en annen verden, hørte fuglene, fremsto de som uforståelige for ham. Hvordan kunne noen synge eller ha lyst til å leve?

Likevel var ingenting enkelt. Han ville ikke leve. Men han visste ikke om han ville dø av den grunn. Håpet hadde bare forsvunnet. Bare skammen var igjen, og det hamrende sinnet som ikke lenger var annet enn en imploderende kraft, et sverd som ble vendt innover, og han orket ikke mer. Han holdt det ikke ut.

Bøker jeg har lest i 2019

• "Havørnens skrik" av Karin Smirnoff