Humor på gravens rand

av (forfatter) og Audun Hetland (illustratør).

Kapabel 2015 Heftet

Humor har alltid fascinert meg. Jeg kommer fra en humorfamilie. Min far og farfar hadde i høy grad sans for humor. Selv har jeg alltid hatt stor sans for vitser og morsomme historier. Jeg har vært universitets-professor i medisin i 35 år, og ble kjent som professoren som alltid startet og sluttet sin forelesning med en vits eller en annen morsomhet. Humor gjør godt og kanskje lever man lengre også. Min far ble 96 år gammel!

Jeg har nå tatt mål av meg til å skrive en humortrilogi. Første bok het «Humor på blå resept» (2013), så kom «Humor på sengekanten» (2014), og nå den tredje og siste, «Humor på gravens rand».

Leiv S. Bakketeig er professor emeritus ved Folkehelseinstituttet i Oslo, der han lenge var overlege og avdelings-direktør. Bakketeig har og vært professor i epidemiologi ved Universitetet i Trondheim og ved Syddanske universitet, Odense i Danmark.

Høsten 2015 ble han slått til ridder av St. Olavs orden av første klasse.

Audun Hetland (1920-1998) var avistegner fra 1941 og helt til årene før han døde. I tillegg ga han ut en rekke bøker - og illustrerte mange flere. Han holdt separatutstillinger og var representert på mange andre utstillinger. Han utførte store utsmykninger i inn- og utland. Han er innkjøpt både av Nasjonalgalleriet og Riksgalleriet. Han mottok en lang rekke priser og utmerkelser, blant annet Kongens Fortjenstmedalje i gull i 1989.

Forlag Kapabel

Utgivelsesår 2015