Humlehonning

av (forfatter) og Per Qvale (oversetter).

Gyldendal 2011 E-bok

En helgenbiografi-forfatter er på turne i Provins-Sverige. Etter et foredrag blir hun tilbudt å overnatte hos en av tilhørerne, Hadar. Han bor i skogen, og da hun skal reise videre neste morgen, er veien stengt. Hadar er dødssyk av kreft, og broren Olof, som bor i et hus like ved, er døende på grunn av hjertet. De to brødrene hater hverandre, og det er bare hatet som holder dem i livet, for ingen av dem vil dø før den andre. Dette er den første romanen i triptyket som også består av Hakkepølsa og Dorés bibel.

«Forfatterens forfatter» er en pocketserie hvor forfatterne selv velger - og presenterer - sine favorittbøker.Cecilie Enger har valgt Torgny Lindgrens Humlehonning (1995), en av de mest bisarre, mørke og tragikomiske skildringene av et søskenforhold i skandinavisk litteratur. Bokens forteller, en kvinnelig forfatter av helgenbiografier, holder et langdrygt foredrag på et bibliotek et sted i Nord-Sverige. Hun skal overnatte hos den aller søvnigste av tilhørerne, Hadar. Den natten kommer et ekstremt snøfall, og neste morgen er veien stengt. Snart oppdager hun at Hadar er dødssyk, men ikke bare det: Hun oppdager også at Hadars bror, Olof, bor i nabohuset - og at de hater hverandre dypt og gjensidig. Hvorfor? Sakte haler fortelleren fram historien deres, fortalt fra to svært ulike synsvinkler. Torgny Lindgren (f. 1938) vokste opp i Västerbotten. Sitt store gjennombrudd fikk han med romanen Ormens väg på Hälleberget (1982), som også ble filmatisert av Bo Widerberg i 1986. Lindgren regnes som en av Sveriges fremste forfattere, er oversatt til over 30 språk og er blant annet belønnet med Augustprisen (1995). Han er også en av De aderton, som hvert år utpeker vinneren av Nobels litteraturpris på vegne av Svenska Akademien.Cecilie Enger (f. 1963) er utdannet cand.mag. med fagene historie, norsk og journalistikk, og jobber som journalist i Dagens Næringsliv. Hun debuterte i 1994 med romanen Nødvendigheten. Enger fikk et gjennombrudd med Brødrene Henriksen (2000), som også ble nominert til Brageprisen.

ISBN13 9788205414624

EAN 9788205414624

Tildelt litteraturpris Augustprisen. Skjønnlitteratur 1995

Dette var absolutt en lesverdig bok. En bisarr, merkelig historie som fascinerte meg veldig. Anbefales.

Tror du meg?
Tror gjør jeg vel ikke. Men jeg innser at det er sant.

Når man lever lenge, blir man til slutt så stappfull av livserfaring og åndsevner og erindringer at hva som helst, virkelig hva som helst, kan pøse eller piple ut bare noen pirker forsiktig på en.

Samtaler hadde aldri fristet eller tiltalt henne. I samtalen tvinges tanken uavbrutt til uberegnelige avvik og finter, den blir forvridd og forvansket for å være til behag eller forargelse, den blir lømmelaktig troløs. Den ensomme tanke, derimot, er suveren, den holder seg i kroppen og viker ikke for noe. Selv når man bestrider sine egne tanker blir man hel. Hun ville være i fred med sine tanker. Men egentlig var hun ikke spesielt oppsatt på å tenke heller. Tanker etser.

Hva er vel mennesket uten flesk? Et liv uten flesk, det er ikke noe menneskeverdig liv. Det er flesket som holder oss oppreist. Utenom flesk fins det ikke noe som er sikkert i verden.

Det kan gå på alle slags vis med alt mulig, at det skjer mirakler, det er det eneste som er sikkert.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo