Humaniora

en innføring

av (forfatter), Anne Birgitte Rønning (forfatter), Erling Sandmo (forfatter) og Mathilde Skoie (forfatter).

Universitetsforlaget 2008 Heftet

Boka gir ei innføring i å tenke vitenskapelig på det humanistiske forskningsfeltet, og viser bredden og mangfoldet i humanistisk forskning og det som binder fagfeltene sammen, nemlig grunnlagsproblemene deres og faghistorien. Forfatterne beskriver den vitenskaplige praksisen, møtet med forskningsobjektene i humaniora og de vitenskapsteoretiske problemstillingene. Framstillinga er problematiserende, og det er oppgaver til hvert kapittel. Boka er beregnet på bruk i det første studieåret ved universitet og høgskoler. Har litteraturliste.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2008

[...] blant de helhetene vi hele tiden forholder oss til når vi fortolker, er også vårt eget sett av fordommer, vår egen forståelseshorisont, som stadig endres og revideres. Igjen opplever vi hvordan forståelse og selvforståelse i realiteten er to sider av samme sak: Vi forstår mer av teksten og samtidig mer av oss selv.

"Dannelse" betyr nok ikke lenger det samme som før: Ordet innebærer ikke lenger en innforlivethet med det beste og mest høyverdige i åndshistorien. Dagens humaniora er blitt forsiktig med å fremheve enkelte historiske tradisjoner som mer høyverdige og verdifulle enn andre. Men vi blir dannet likevel og fremdeles, fordi vi blir forandret, omskapt. Ikke av Promethevs, høyt der oppe over Universitetsplassen, men av vårt eget arbeid med det andre mennesker har skapt - og med oss selv.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

• "Litteraturteori" av Mads B. Claudi
  • "Starthjelp i fonetikk og lingvistikk" av Jardar Eggesbø Abrahamsen
  • "Grammatikk - syntaks og morfologi med norsk i sentrum" av Tor A. Åfarli
  • "Litterær analyse - en innføring" av Per Thomas Andersen
  • "Norrøne tekster i utval" av Odd Einar Haugen
  • "Retorikk i skolen" av Jonas Bakken
  • "Norske tekster - prosa" av Steinar Gimnes
  • "Språklig samhandling - innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse" av Jan Svennevig
  • "Grunnbok i norrønt språk" av Odd Einar Haugen
  • "Kristninga i Norden 750-1200" av Jón Viðar Sigurðsson