Human-etikk og kristendom

en kritisk analyse av Human-Etisk Forbund

av (forfatter).

Luther 1985 Heftet

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Bokdetaljer

Forlag Luther

Utgivelsesår 1985

Format Heftet

ISBN13 9788253174297

EAN 9788253174297

Språk Bokmål

Sider 129

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Sangene:

..ikke alltid enkelt å se samsvar mellom det human-etiske
livssynet og de sangene som brukes ved 'navnefest'.
Her omtales den nyfødte som et under!

de mener vel at også dette er et biologisk fenomen som kan
forklares naturvitenskapelig?

..også underlig når de synger at barnet skal være
"velkommen til jord"! [fra hvor?]
..et uttrykk som kaller på andre forestillinger enn de som
preger dagens vitenskap. Likeledes:
"Du kom til oss fra eventyrets hemmelige land"!!!   / TEKSTlenke /

..man undres over den usynlige beskytter i sangen:
"Det holder motet blussende
og hjelper deg mot tussene
men verget er usynlig for vårt øye."

Vi fornemmer både idyll og Margrethe Munthe-stemning
når vi leser:
"Hun bringer gleder i tusentall
og våkenetter med spenning --"

og: "Trosten holder opp å trille
nå er hele verden stille
nå er alle småbarn snille"

strofer som kan gi stemning og idyll - men realistiske?

Human-etikerne har 'Happy Man' som kjennemerke og symbol.
Det vitner om livsutfoldelse og lykke --
kan nok være menngsfullt å bære for ressurssterke og
vellykkede. Men hva med de svake og mislykkede?

..vanskelig å forstå at personer som ikke har noe håp
utover dette livet, kan bruke Happy Man
i dødsannonser og på gravstener.

/

..jeg har bare lest taler over meget vellykkede human-etikere,
men spør meg selv hvordan gravtalen vil lyde over en
mislykket og kriminell.
Blir det noen mening over livet og døden til disse personene?

Røveren på korset fikk som kjent noen ord som åpnet for håp
og perspektiv utover døden.
Har human-etikerne noen oppreisning til mennesker i en slik
fornedrelse?
Om human-etikerne fortsatt vil bevare så meget som de gjør
av kirkelige ritualer på dette området, er uvisst.

/ /

Fulltekst-lenke - F E Tønnessen

[ KOMMENTAR --
'verget' som står seg mot tussene, når bare navnhøytids-
holdte baby "passer på det nøye" er
"smidd av tillits blanke stål"

altså et blankvåpen, sverd -- ordet betyr også det, ikke
bare formynder-reserve eller ikkegud-far.
..men er 'blank tillit' så optimalt å verge seg med,
mot tussene og "de dumme trollene" ?

i Nytestamentet er "Åndens sverd" = Guds Ord

..forklarer bildet bedre, men ikke presis fritt for
innlånt religiøs systematikk.
_

heftet med sangtekster av tussekyndige
speiderleder og hr-advokat Sverre M Halbo,
var stadig oppført på litteraturliste i enighetsbladet
Humanist på den tid Luther forlag utgav Tønnessens skrift, og
senere.. enda den humane geistlighet ville legge vekt på å
unngå dogmatiske tilbøyeligheter.

]

Godt sagt! (1) Varsle Svar

..kunsten å bruke sunn fornuft og skjønn: Det virker som HEF
ikke nyanserer her. Valget står liksom mellom den strenge
vitenskap og det glade vanvidd. Man stiller opp et skarpt
kvalitativt skille mellom tro og viten: en tilfeldig fideisme
synes være eneste alternativ til den vitenskapelig avgrensede,
antatt eksakte erkjennelsen.

På den annen side er man også redd for å stille de strengeste
kravene til erkjennelse og viten. Hvis man her stiller for
strenge krav, vil skeptisismen melde seg. Denne tar man
imidlertid avstand fra, fordi man er redd for at all verdens
overtro skal vokse i ly av den.
Troen som man altså tolker fideistisk, blir oppfattet som ens-
betydende med overtro. Dermed ser vi den engstelige frykten
for, og flukten fra troens område.

Erkjennelsesteoretisk får altså HEF en meget uklar og vaklende
profil.

(kap.II under 'Erkjennelsens grenser')

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket