en biografi

J.M. Stenersens forlag 2006 Innbundet

Forfatteren har i denne boka fulgt heroinisten og uteliggeren Hugo for å finne svar på hva som er grunnen til at noen ender opp med jobb og familie, mens andre ender opp på gata. Og når kommer man til det punktet der det ikke er noen vei tilbake? Boka handler om en snill og stille gutt som på et eller annet tidspunkt kommer ut av kurs. Det er også historien om tiggernes og pushernes finurlige systemer og om den evige kampen om å kjøpe seg fri fra alle bekymringer.

Du går forbi ham hver dag. Du aner ikke hvem han er. Hva er grunnen til at noen ender opp med jobb, hus og familie, mens andre havner på gata? Når kommer man til det punktet hvor det ikke er noen vei tilbake? Simen Sætre har fulgt uteliggeren og heroinisten Hugo for å lete etter svar på disse og mange andre spørsmål. Det har blitt en annerledes biografi som handler om en snill, stille og tenksom gutt som på et eller annet tidspunkt kom ut av kurs. Det er også historien om Oslo fra en vinkel de færreste av oss kjenner. Simen Sætre er journalist i Morgenbladet. Han har tidligere skrevet Den lille, stygge sjokoladeboka, en dokumentarbok om sjokoladeindustrien.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788272014048

EAN 9788272014048

Omtalt sted Oslo

Sluttet ikke å lese før jeg var ferdig. Hvordan er det å være narkoman, det er nok ikke helt som det ser ut. Det er skummelt å bli nykter også. Du selger =Oslo til gamle kjærester og faren din stiller opp når det er krise. Du har ikke sett mora di på 4 år, og bor på hospits når du ikke sover ute. Det er ikke et liv for meg, men Hugo tar med seg forfatteren rundt omkring i Oslo by og plutselig vet jeg litt mer om dette. Ambivalens og impulsivitet.

Er vi noen gang
i stand til å fungere
sosial uten
ensomheten
NÆRE eller et annet sted?
NO NO NO NO NO NO NO NO

Alle smuler små de er,
blir ingen bløtkake.
Frost og uvær, kalde tær,
men ingen gir meg kake.

Hugo

De tror kanskje at hvis de gir meg lillefingeren, så tar jeg hele hånda.

Vi kunne sitte i timevis og bare ha en følsom stillhet sammen. Vi har vært mye stille sammen. Kanskje er det derfor jeg regner ham som en av mine beste venner - vi kunne være stille sammen.

• Hvis narkomane ble behandla med større respekt, så ville de lettere komme seg ut av det?
  • Det er ikke sikkert de kom seg lettere ut av det. Men de ville kanskje fått en bedre livskvalitet, som det heter. De ville kanskje følt seg litt mer ålreit.

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

Bøker jeg har lest

Bøker jeg burde bli ferdi med før høsten setter inn.

• "Gatekapital" av Sveinung Sandberg
  • "Hekta - Marit fra Slottsparken forteller sin egen historie" av Lise Askvik
  • "Petromania - en reise gjennom verdens rikeste oljeland for å finne ut hva pengene gjør med oss" av Simen Sætre
  • "Rus og Rolex - historien om en narkoman i hvit snipp" av Olaf Olsvik
  • "Cosa Nostra - historien om den sicilianske mafiaen" av John Dickie
  • "Kjør meg til slottsparken - roman fra virkeligheten" av Gustav M. Galåsen
  • "Går du nå, er du ikke lenger min datter" av Anne Bitsch
  • "Hersketeknikk - en slags håndbok" av Hilde Sandvik
  • "Mr Tourette og jeg" av Pelle Sandstrak
  • "Fars krig" av Bjørn Westlie
  • "Storeulvsyndromet - jakten på lykken i overflodssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Dødsranet - David Toska og veien til Nokas" av Rolf J. Widerøe