How to be good

Penguin 2001 Heftet

Katie Carr er ifølge seg selv et godt menneske. Hun er lege og leger er jo bra mennesker, i tillegg er hun gift med David som er den hissigste mannen i Holloway, og det i seg selv er en god gjerning. Derfor synes hun at hun fortjener sitt lille sidesprang, helt til David begynner å forandre seg. Han slutter å være sint, og begynner å gi bort penger til fattige og inviterer dem på søndagsmiddag. Katie vet ikke helt hvordan hun skal forholde seg til all denne nye vennligheten, og hun blir tvunget til å stille seg selv noen tøffe spørsmål.

Forlag Penguin

Utgivelsesår 2001

Farvel ironiske 90-tall, hallo inderlige 2000-tall! Hornbys to forrige romaner kan med litt velvilje kalles humanistiske manifester. Rob i High fidelity bruker boka på å finne ut at han trenger kjæresten Laura. Will i Gutter er gutter trenger … folk generelt. Men ligavel: Frelse! Medmenneskelighet! Synd! Kristendom! Idealisme!

Et godt menneske handler om alt dette, uten blunkesmilefjes. For å sitere Eva i Skam: “Køddar du med meg!?”. Men Hornby gjør ikke det. Denne boka må ha vært noe av en fremmed fugl da den kom ut 31. mai 2001, hvor 90-tallets letthet satt i kroppen på oss alle. Fire måneder senere raste tvillingtårnene, og 90-tallet var definitivt over.

Hva som skjer i denne boka? Jo. Det begynner som en klassisk ekteskapsroman i Nina Lykke-terreng, med litt utroskap og bitre følelser, men handlingen gjør en sving ganske tidlig, og glir inn på helt andre spor. Jeg sier ikke mer. Dette er boka som lesesirkelen din skal lese.

Hun har selvfølgelig rett. Det er urettferdig. Kjærligheten, viser det seg, er like udemokratisk som rikdommen, den hoper seg opp hos folk som har mer enn nok fra før - de mentalt friske, de fysisk sunne, de sjarmerende.

"Everybody in the world's got a dishwasher," Molly says, clearly puzzled, and all the times I feel I have failed as a mother are as nothing compared to this one, humiliating moment.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Våren 2021 leser jeg meg gjennom Nick Hornbys forfatterskap.

• "Tribunefeber" av Nick Hornby
  • "High fidelity - en roman om hjerte/smerte" av Nick Hornby