Homo faber

en beretning

av (forfatter) og Finn Aasen (oversetter).

Gyldendal 2002 Heftet

Den sveitsiske ingeniøren Homo Faber ser på virkeligheten som et gitt materiale som kan bearbeides av fornuften, forutberegnes og kontrolleres. I hans øyne er folk med indre opplevelser ynkverdige sentimentalister. Men så, på en reise over Atlanteren, setter han sine øyne på en ung jente. Med henne opplever Faber en lykke som han ikke kunne forestille seg. Denne romanen skildrer kjærlighetshistorien, men også den forvandlingen som maskinmennesket Faber gjennomgår.

«... en av den moderne litteraturhistoriens mest kunstferdige og formfullendte romaner.» Morten Kyndrup, dansk litteraturkritiker Homo faber (1957) handler om den femtiårige ingeniøren Walter Faber, en kyniker som anser folk med indre opplevelser for å være ynkverdige sentimentalister. Walter Faber er et fremskrittsvennlig og moderne menneske som mener at virkeligheten kan bearbeides av fornuften, forutberegnes og kontrolleres. Men virkeligheten setter Fabers rasjonelle virkelighetsanskuelse på prøve når han utsettes for en rekke skjebnesvangre hendelser. Særlig betydningsfullt er møtet med Sabeth, en ung og strålende livfull kvinne. Sakte, men sikkert tvinges han til en konfrontasjon med sitt verdisett. Sveitseren Max Frisch (1911.1991) er en av de mest betydningsfulle forfatterne innen tyskspråklig etterkrigslitteratur. Homo faber regnes som høydepunktet i Frischs dyptloddende, nyskapende og allsidige forfatterskap. Andre kjente verker er skuespillene Herr Biedermann og brannstifterne (1958) og Andorra (1961), samt romanene Jeg er ikke Stiller (1954) og Kall meg Gantenbein (1964).

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205300620

EAN 9788205300620

Serie Gyldendals små grå

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Mine beste leseropplevelser

• "Ankomst og avreise" av Arthur Koestler
  • "Allesjele" av Cees Nooteboom
  • "Biljard klokken halv ti" av Heinrich Böll
  • "Sandslottet" av Iris Murdoch
  • "De skyldløse - roman i elleve fortellinger" av Hermann Broch
  • "Belgias sorg" av Hugo Claus
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow
  • "Waterland" av Graham Swift
  • "Lønn som fortjent" av Jonathan Coe