Hold heisen

noveller

av (forfatter) og Kathrine Thorborg Johansen (oppleser).

Cappelen Damm 2019 Lydfil

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

ISBN13 9788202636708

EAN 9788202636708

Med et direkte, muntlig og ujålete spåk forteller de unge jentene i novellene om en spesiell situasjon i sitt liv. En forteller om da hun kræsjet på øvelseskjøring, en forteller om da venninnen ble uventet gravid, en forteller om da hun som liten besøkte en venninne som hadde helt andre regler hjemme. Det er litt humor i novellene, selv om det også er alvorlige tema. Hendelsene fortelles rett fram med en ganske flat struktur uten høydepunkt eller tvist. Og de slutter veldig åpent. De slutter på en måte der de kunne ha begynt! Slik blir jeg sittende å tenke på hva som egentlig skjedde med jentene videre.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har så lyst til å gjøre noe som er så feil. Hvorfor må det føles så forbanna godt.

Jeg kunne ha masse penger det ene sekundet og tenke at jeg hadde stålkontroll på økonomien, for så å oppdage at kontoen var tom etter en kveld på byen. Jeg skjønte det ikke.

En sofa tok opp nesten halve rommet. Den var voldsom i velur.

Jeg vet at det plager folk at jeg spiser på offentlige steder. Det plager ikke meg. Jeg er sulten.

Jeg prøvde å kysse gutter. Synes det var vanskelig. Prøvde igjen.

Bøker der du kan kjenne deg igjen! Utfordringer med å være i etablerings-fasen, finne seg selv, hvordan man framstår på sosiale medier, henvisninger til youtube, instagram, musikk, osv. Kan selvfølgelig leses av yngre og elsre, men treffer kanskje ekstra godt de som kan kjenne seg igjen og tenke "akkurat sånn er det!"

Om hvor vanskelig det kan være å finne seg selv og å finne sin plass.

• "Eg og ho eg kunne ha vore" av Marie Lundquist
  • "Med blodsmak i munnen - og andre bloggtekster" av Lise Hetland
  • "Eim - dikt" av Margrethe Aas
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Jordnært - enkle tips til en mer miljøvennlig hverdag" av Anette Bastviken
  • "Du sier, jeg sier" av Kaia Dahle Nyhus