Hokus pokus

Hjemmets bokforl. 1991 Innbundet

Boka handler om et USA som har skiftet eiere etter å ha spilt falitt. Året er 2001, og koreanske og japanske forretningsmenn eier det meste av landet. Fortelleren, Eugene Debs Hartke, sitter fengslet i en skole for barn med lese- og skrivevansker, samme skole hvor han tidligere var rektor i noen år etter at han kom tilbake fra krigen i Vietnam. Anklagen lyder på at han har stått bak det største fangeopprør i nasjonens historie. Som fange har han god tid til å tenke over både fortid og nåtid. Fangeopprøret, krigen og mordene på uskyldige - og kvinnene han elsket, og som elsket ham.

Forlag Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 1991

Genre Science fiction

Morsom satire med utgangspunkt i det amerikanske samfunnet. Boken kritiserer grunnleggende strukturer i samfunnet, som fortsatt er relevant også i Norge i dag. Selv om dette er stor humor og til tider svært treffende, mener jeg boken kunne vært kortere.

How embarrassing to be human.

Vietnam-krigen kunne ikke ha pågått så lenge som den faktisk gjorde hvis det ikke hadde vært menneskets natur å anse personer jeg ikke kjente og ikke brydde meg om å kjenne som betydningsløse selv om de ble utsatt for aldri så mye lidelse. Noen få mennesker har kjempet imot denne mest naturgitte av alle menneskers tilbøyelighet og har gitt uttrykk for medlidenhet med ulykkelige fremmede. Men, som Historien tydelig viser, ja, som Historien skriker ut: "Det har aldri vært så mange av dem"!

Tv-programet var blitt kjørt på nytt og på nytt i fengselet på den andre siden av sjøen. Fattigfolk av alle raser utenfor murene ville ikke ha sett på særlig mange av disse programmene ettersom det sentrale budskapet var at det var nettopp fattigfolk som gjorde tilværelsen for oss andre så uhyggelig og skremmende.

The 2 prime movers in the Universe are Time and Luck.

...I see no harm in telling young people to prepare for faliure rather than success, since failure is the main thing that is going to happen to them.