Hohaj

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Damm 2006 Innbundet

Romanen skildrer ei kjærlighetshistorie i et ekstremt landskap. Fortelleren kommer vandrende til utmarkene i Hohaj, ei nesten utdødd bygd i Nord-Sverige. Hun har nylig mistet mannen sin og befinner seg i et tomrom der hun er mottagelig og åpen for den voldsomme naturen som omgir henne og gjør henne sårbar, men også lydhør for andres skjebner. Hun får høre om Aron som en gang kom samme vei som henne, på flukt fra krigen, og Inna som bodde sammen med en tyrannisk far. Aron og Inna møter hverandre, og utvikler en sart og kjærlighetsfylt kontakt.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788204104632

EAN 9788204104632

Omtalt sted Sverige

I den lille bygda Hohaj møter vi Aron som flykter fra noe forferdlig. Han får jobb som hestepasser om sommeren, og da møter han Inna. Hun bor med sin forkrøplete far som er en tyrann. Etter at Innas mor døde krever han at Inna skal ta morens plass på alle områder...

En skjør, vond og vakker bok med nydelig språk.

Det finnes mange lister her på bokelskere.no - noen er interessante, noen nyttige, andre igjen morsomme, og noen litt mer kuriøse. Denne faller kanskje inn under den siste kategorien; har funnet frem en del bøker som jeg har lest og som ikke så mange andre bokelskere har i hyllene sine - nærmere bestemt mindre enn èn promille... Er ikke akkurat så mange klassikere eller populære bøker her, men noen kan være verdt å se litt nærmere på. Listen er satt opp helt vilkårlig - god listetitt!

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for svenske forfattere, og her er en del utgivelser som jeg ønsker at flere kommer til å lese. Kanskje ingen litterære klassikere, men mye her som er bra! (Bøkene er ikke rangert, bare tilfeldig lagt inn.)

• "Evangeliet ifølge Pilatus" av Eric-Emmanuel Schmitt
  • "Bastarden fra Istanbul" av Elif Shafak