Hofoss i verda

Pax forlag 2016 Innbundet

I "Hofoss i verda" skriver Trond Nordby om oppveksten på Hofoss, ei grend lengst øst i Hedmark fylke. Dagliglivet om våren var preget av fløterlivet da tømmeret passerte Åfloen og Hofossåa på veg ned mot Glomma. Fra siste halvdel av 1800-tallet og fram mot våre dager spilte landhandelen en sentral rolle. Det samme gjorde bakeriet, mølla og herberget med kafé. Foruten sosiale forhold tar boka for seg det rike musikklivet rundt forrige århundreskiftet. Nordby viser samtidig hvordan "verda" har påvirka livet i ei lita grend med jordbruk og skogbruk.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2016

Serie Hofoss-trilogien (1)

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Hedmark

Omtalt person Trond Nordby

Jeg trodde at dette var Trond Nordbys oppvekstmemoarer. Han har vært en idiosynkratisk foreleser på UiO, så dette kunne være morsomt å lese. Det var det ikke; det var en helt streit og ikke så altfor fargerik lokalhistorie. Bra at stedet har fått en egen og ordentlig lokalhistorie, men det er rart at boka er utgitt av et "riksdekkende" forlag som Pax. Målgruppa kan umulig være stor, stedet er i hvert fall veldig lite og kjedelig.