Hør Napolis sang

Cappelen Damm 2014 Heftet

Boka skildrer en ung kvinnes reise til Italia. Hun er halvt italiensk og halvt norsk, og reiser for å bli bedre kjent med sitt italienske jeg. Blant Napolis dufter, lyder og kaotiske sjarm, og omringet av en stor familie, blir hun mer napolitaner enn napolitanerne selv, og Norge blir bare noe kjedelig og tyngende. Men det viser seg at det ikke alltid er enkelt å være tokulturell.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202429119

EAN 9788202429119

Serie Ung bestselger

Omtalt sted Italia

Hør Napolis sang er en vakker liten perle om 18 år gamle Annamaria, som er halvt norsk, halvt italiensk. Etter å ha fullført videregående drar hun til familien i Napoli, for å finne seg selv og bli bedre kjent med de italienske røttene sine.

I begynnelsen er alt bare idyll. Hun har fra før en italiensk kjæreste som hun flytter sammen med, selv om det skaper reaksjoner fra hans familie. Det viser seg at samboerskap før ekteskap ikke er normalen. Likevel er Annamaria lykkelig. Hun trives på studiet, får flere italienske venner, spiser god mat og hygger seg med familien. Hun føler seg hjemme, og hun føler seg mer og mer italiensk. Så opplever hun noe svært trist, og etter dette ser hun på familien og livet i Napoli med nye øyne. Idyllen er brutt, og Annamaria må ta et valg.

Mariangela Johansen Cacace beskriver Napoli på en så levende måte at man ikke kan unngå å se det for seg, for å ikke snakke om å høre, lukte og smake det. Jeg fikk umiddelbart lyst til å bosette meg i Italia jeg også, og bare bli 100 % italiener! Temaet hun tar opp, å være ung og flerkulturell, er svært aktuelt. Det er nok mange unge som kan kjenne seg igjen i de følelsene Annamaria sliter med mot slutten. Skuffelse, en følelse av å ha måttet gi opp drømmen man kanskje har båret på en stund. At en opplevelse man hadde ikke fikk en til å føle seg hel likevel.

Jeg synes dette var en svært god leseopplevelse, både skrivemåte, oppsett og tema var flott. Den var heller ikke særlig lang, for de som er opptatt av det. Passer for både ungdom og voksne!

Dette er en av mine absolutte favorittbøker! Jeg fikk den anbefalt da jeg var rundt 12, leste den og husker at jeg likte den ganske godt. Seks år senere leste jeg den ut på en dag, og den både rørte, overrasket og inspirerte meg til de grader. Jeg ble fullstendig forelsket...både i de levende og troverdige skildringene (det var nesten som om jeg kunne kjenne varmen og lufta, og luktene og kjærligheten menneskene i mellom), karakterene og plotet. Dette er en bok til å bli forelsket i! Begynnelsen var som et eventyr, jeg skulle ønske jeg kunne hoppe rett inn i historien! Slutten ga meg for øvrig en klump i halsen, og jeg skulle GJERNE likt at forfatteren skrev en oppfølger, selv om jeg forstår at historien endte slik den "burde" ende.... Mariangela Johansen Cacace er en av mine favorittforfattere - bøkene hennes er 110 % ekte og gode. <3

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Bøker fra Napoli og deromkring.

• "Tapt og funnet - 9 historier om å være omtrent 14" av Mariangela Di Fiore
  • "Vinterdansen" av Mariangela Di Fiore