Hoels beste

Gyldendal 2006 Innbundet

En dag i oktober: Handlingen i boka foregår i løpet av en dag, i en leiegård i Oslo. I gården bor blant andre en fraskilt frue, og da hun en dag får et hysterisk anfall, skakes beboerne opp. Med ett viser det tilsynelatende harmoniske samliv innen de forskjellige familiene seg å være noe helt annet. Veien til verdens ende: Veien til verdens ende er først og fremst en omfattende og dypt inngående barndomsskildring, bygd på forfatterens egne inntrykk og opplevelser fra barneårene. Men ved siden av disse erindringer fra guttens tredje til hans femtende år inneholder den skildringer av bygda og bygdefolket. Møte ved milepelen: I denne romanen om okkupasjonstiden i Norge, spør forfatteren hvorfor noen nordmenn ble landssvikere under siste verdenskrig. Etterhvert kommer både svikerne, domsmenn og dommere på anklagebenken. Vi får høre om folk som er blitt forrædere på grunn av ham, fortelleren. Så treffer han kvinnen han elsket og sviktet i sin ungdom, og hans opplevelse av deres kjærlighetshistorie bringer romanens hovedproblem tett innpå ham, og viser hvor vanskelig skyldspørsmålet er.

Sigurd Hoel etterlot seg en stor og variert litterær produksjon: romaner, noveller, essay, skuespill. Flere av verkene holder stand også i dag.

En dag i oktober (1931) er ett av dem ? en kollektivroman som vant 2. plass i en stor romankonkurranse (Sigurd Christiansen: To levende og en død vant). Hoel var, som en av de første forfatterne i Norge, tydelig inspirert av psykoanalysen. Dette er blant annet merkbart i Veien til verdens ende (1933), en av vår litteraturs fineste utforskninger av barnets opplevelsesverden. I Møte ved milepelen (1947) forsøkte Hoel ? i et uforsonlig etterkrigsklima ? uredd å forstå hvorfor enkelte mennesker valgte nazismen under 2. verdenskrig. Hoels beste byr også på overraskende ekstratekster i det korte formatet.Kulturradikaleren Sigurd Hoel (1890?1960) var uten tvil en sterk kraft i norsk kulturliv, både gjennom bøkene og arbeidet som journalist, konsulent og redaktør. Debuten som forfatter kom i 1922 med novellesamlingen Veien vi går. Han fikk så et gjennombrudd i 1927 med Syndere i sommersol. Hoel redigerte «Den gule serie» for Gyldendal, der han med god teft plukket ut nye utenlandske forfattere lenge før andre ? blant andre Ernest Hemingway og Franz Kafka. Han var dessuten en av stifterne av Forfatterforeningen og var formann i Riksmålsforbundet i perioden 1956?59. Fra 1948 mottok han kunstnerlønn.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205348950