Høgspenning livsfare

Samlaget 2020 E-bok

Om å bu på hybel medan mor er sjuk

Lea går i andre klasse på vidaregåande. Ho bur på hybel og har ingen venner. Og heime på garden ligg mamma i senga. Uansett kva Lea gjer eller seier, står ikkje mamma opp.

For å få seg venner gjer Lea seg om til Vilde. Smarte, morosame og kule Vilde. For Vilde har ikkje ei mor som er sjuk. Vilde blir kjærast med Halvor. Vilde greier alt i heile verda. Men så skjer det noko som gjer at Vilde forsvinn og Lea ikkje greier å vere nokon annan enn seg sjølv.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788234002014

EAN 9788234002014

Lea har flyttet på hybel. Hun har startet på videregående. Gården hun kommer fra er to stasjoner unna med toget. Sommeren før skolen startet, var Leas mor syk. Lå i senga med migrene mens Lea hjalp faren med geitene.
Den første helga Lea kommer hjem etter skolestart, er moren nok en gang sengeliggende. I følge faren var dette blitt normalen. Migrene ble ikke lenger brukt som årsak. Moren hadde sluttet å kommunisere. Hun lå bare og stirret ut i lufta, eller sov. Lea prøver iherdig å få kontakt, men det nytter ikke. Moren hennes har på en måte forsvunnet.
Lea bestemmer seg for å starte et nytt liv. Hun vil bli en annen. Nå skal hun hete Vilde, ha lilla hår, og piercing i nesa. For Vilde er tøff, og bryr seg ikke om syke mødre og fraværende fedre. Vilde har til og med kjæreste.
Men etter en stund forsvinner Vilde…

God og sterk ungdomsbok på nynorsk om psykisk helse.

• "Vinden og kattane - roman" av Rønnaug Kleiva
  • "Tusenfryd - noveller" av Lars Mæhle
  • "Heiloen" av Marte Mittet
  • "Pyrocumulus" av Espen Dekko
  • "Sting - roman" av Therese Garshol Syversen
  • "Fugleguten" av Rune Belsvik
  • "Rundt jorda og tilbake" av Inger Johanne Sæterbakk
  • "Kampfikseren" av Michael Stilson
  • "Dei dødsdømde - dødsstraffa i Noreg og historia om nokre av dei som mista livet" av Aina Basso
  • "Vulkanen vaknar - roman" av Tor Arve Røssland
  • "Kjæreste på pause - en bullet journal" av Mari Grydeland