Hode i klemme

om å seire og å gå til grunne

av (forfatter) og Runar Heggen (medforfatter).

Kagge 2017 Innbundet

"Som bryter kunne jeg med full kontroll og sylskarpt fokus være iskald foran en olympisk finale. Det blir vanskelig å skjønne at du da bare noen år senere ikke tør å stå i en kø i en dagligvarebutikk."

Dette er historien om Jon Rønningen, den store lille bryteren som tok elleve NM-gull i tre ulike vektklasser og sju nordiske mesterskap, som ble europamester og verdensmester, og ikke minst som ble dobbelt olympisk mester i to ulike OL, og som regjerte bryteverdenen sammen med sin bror Lars på store deler av 1980- og 1990-tallet. Det er historien om beinhard trening og fysisk fostring, om vektpining og mentalt fokus, om samhold, fellesskap, kameratskap og tilhørighet. Men det er også historien om hva som skjedde etterpå, når lysene var slukket og han plutselig var «ingen». Angst, depresjoner og pillemisbruk gjennomsyret hverdagen; en hverdag som tok livtak på ham og som han flere ganger prøvde å slippe fra. Dette er også historien om en arbeideridrett og om en arbeiderklasseoppvekst, om sterke samiske røtter, en fars strenge treningsregime og om et unikt brødreskap. Sist, men ikke minst, er det historien om å sette seg mål og komme seg på banen igjen - i livet som på brytermatta.

Forlag Kagge

• "Hold fast!" av Samuel Massie
  • "Kollaps - hvordan samfunn går under eller overlever" av Jared Diamond
  • "Landet som lovet alt - min israelske reise" av Sidsel Wold
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Bli best med mental trening" av Erik Bertrand Larssen
  • "Else går til psykolog" av Else Kåss Furuseth
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Magnet - roman" av Lars Saabye Christensen
  • "Mamma er trygda" av Mímir Kristjánsson