Hjortedreper

av (forfatter), Chr. Poulsen (oversetter) og Andreas Hauge (illustratør).

Damm 1976 Innbundet

Forfatteren skildrer de ofte blodige sammenstøtene mellom nybyggerne og indianerne ved Ostego-sjøens bredder i tiden rundt 1760.

Forlag Damm

Utgivelsesår 1976

Serier Damms indianerbøker (21) Lærstrømpebøkene (1)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted New York

Interessant med en versjon på norsk som ikke er fortettet og modernisert, men denne oversettelsen fra Transit forlag av Christian Heyerdahl (2012) er overraskende elendig. Norske ord konstrueres som speilvendte norwagismer (u-trofasthet(!)) og plutselig heter Hjortedreper Lærstrømpe. Navn mangler (Mr. ___) . Til salgs for kroner 399. Fordi teksten ligger så nært opp til originalen vil den nok ikke fenge den unge leser med sitt omstendelige språk.

Hverken fort eller kirker gjør folk lykkeligere i seg selv. Dessuten er det alltid motsetninger i sånne bosetninger, mens alt er samstemt i skogen. Fort og kirker kommer nesten alltid samtidig, og det enda de er rene motsetninger. Kirker er for fred, og fort for krig. Nei, nei. Gi meg de trygge stedene i skogen, som er trærne, og skogskirkene også, under løvtaket som naturen har bygd med sin hånd.

Jeg ser på de røde menn som like menneskelig som oss, Harry. De har sine særskilte gaver, og sin religion, det er sant nok, men til sjuende og sist spiller ikke det noen rolle, siden alle skal dømmes etter sine gjerninger, og ikke etter huden.

Novalis, Hoffmann, Heine, Nietzsche, Wagner, Pusjkin, Gogol, Turgenjev, Tolstoj, Dostojevskij, Tsjekhov, Emerson, Whitman, Dickinson, Hawthorne, Melville, Poe; huff, jeg blir nesten andpusten, her er utvalget nesten for stort. Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

• "Prærien" av James Fenimore Cooper
  • "Stifinner, eller Innlandshavet" av James Fenimore Cooper