Hjertets mørke

Aschehoug 2021 Heftet

Afrika, Guineakysten september 1705. Slaveskipet «Cron Printzen af Danmark», fullastet med slaver, eksploderer det i et inferno av ild rett før reisen til de dansk-norske karibiske øyer. Alle om bord dør. I 1707 ankommer Thomas av Boueberge og Petter Hortten Christiansborg fort på Guineakysten for å etterforske eksplosjonen. Med seg har de Petters hustru og lille sønn. Thomas utgir seg for å være undersøkelsesdommer utsendt av kong Frederik IV. Men i realiteten er han nå en dømt fredløs og på flukt fra den danske kongen. Tilsynelatende går de i land i et paradis, mens snart fremstår fortet og Guineakysten som et ormebol av intriger, brutalitet og ondskap. Thomas og Petter skjønner at hvis de skal overleve oppholdet, må de finne roten til ondskapen og knuse den. Men hvordan gjør man det, når det dypeste onde har kongen av Danmarks velsignelse? "Hjertes mørke" er åttende og siste boken om Thomas av Boueberge og hans assistent Petter Hortten.

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788203367670

EAN 9788203367670

Serie Thomas av Boueberge og Petter Hortten (8)

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-1750

Omtalt sted Karibia

For å si det helt kort:
Har kost meg storlig med alt av Kurt Austs hittil. Men dette må da være Kurt Austs beste hittil?

Uansett, boka er en berikelse for den historie interesserte "roman" leser. Her er det nemlig ikke bare et spennende plot, men de mange historiske interessante forhold som danner bakgrunn for kjernen i hele historien vil nok overraske en del lesere, i alle fall meg. Snakker her særlig om Europas delaktighet i slavehandel og, ikke minst afrikanske småkongers egen delaktighet i det samme. Her handles kuler og krutt mot svart "kjøtt".
En slaves verdi er nøye spesifisert i forhold til andre nyttige ting. Som hvite tjenere, frie slaver, hester og sånt...
Jeg beundrer også måten K.A. finner det lett gammelmodige sproget til en slik fortelling.
Ord og vendinger lyder bare så tidsriktig.
Fortellingen springer litt fram og tilbake i tid og situasjoner, eminent redigert etterhvert som opplegget blir tydeligere utover i boka.
Mye mer kan sies.
Nøyer meg med min sterkeste anbefaling; Dette er en kjempebra bok.
Må leses!

1. september 1705 skal slaveskipet "Cron Printzen af Danmark" sette kursen fra Guineakysten mot Karibien med 800 slaver og gull. I stedet går skipet i luften natten før, og ingen overlever.
    I februar 1707, ankommer Petter Hortten med famlien, og Thomas av Boueberge samme sted med skipet "Christianus Quintus". De skal etterforske hva som egentlig skjedde den natten for to år siden. Husværet deres er Fort Christiansborg, og alt det fremmede framstår som eksotisk - et paradis. Allerede første dag, oppdager Petter Hortten at det kun er fasade. Ved fortet finnes ondskap han sjelden eller aldri har vært vitne til. Hvordan skal han og Thomas klare å overleve når de skal etterforske noe som kong Fredrik tydeligvis har godkjent?

Nok en spennende og interessant bok om Thomas og Petter, (den åttende, og siste i rekken). Det historiske bakteppet er både grusomt og fascinerende.

• "Mørke krefter" av Brad Thor
  • "Udyr - en Axel Anker-thriller" av Kurt Aust
  • "Den som hengir seg til djevelen" av Lars Helle
  • "Skipet med det onde øye" av Kurt Aust
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Vokterne" av Svein Gudbrandsen
  • "Djeveldansen" av Tore Aurstad
  • "Nattklovnen - politikrim" av J.R. Henrixen
  • "Skorpionbrosjen - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "Svarte vannliljer" av Michel Bussi
  • "Ulykke" av Gjøran Engen